Principles of Algorithmic Management
Principios de la administración algorítmica
Author
Stark, David
Vanden Broeck, Pieter
Abstract
Our title harks back to Frederick W. Taylor’s influential book. But our identification of the principles of algorithmic management is certainly not advocacy. Our task in this essay is to develop a theory of algorithmic management in relation to fundamental changes in the shape and structure of organization in the 21st Century that are reconfiguring boundaries, roles, and relations among managers, workers, engineers, professionals, consumers, and other user categories. In particular, such a theory must be attentive to transformations in the topology of organization. Today, many of the most valuable actors, assets, and activities are not located within the firm but involve a complex entanglement of information flows, practices, and users. This topology gives rise to a distinctive challenge: how to manage when the most valuable assets and activities are not in the firm? Whereas actors in hierarchies command, in markets they contract, and in networks collaborate, on platforms they are co-opted. The co-optation of actors, assets, and activities is undertaken by algorithmic management. To grasp the distinctive principles of algorithmic management, we compare and contrast the features of its ideology and practices with those of scientific management and the more recent collaborative form of management. Algorithmic management, we argue, operates within a different organizational form, articulates a different ideology, and addresses different managerial problems with different governance principles along different lines of accountability. Nuestro título remite al influyente libro de Frederick W. Taylor. Pero nuestra identificación de los principios de la administración algorítmica no es ciertamente una apología. Nuestra tarea en este ensayo es desarrollar una teoría de la administración algorítmica en relación con los cambios fundamentales en la forma y la estructura de la organización en el siglo XXI, que están reconfigurando los límites, las funciones y las relaciones entre directivos, trabajadores, ingenieros, profesionales, consumidores y otras categorías de usuarios. En particular, dicha teoría debe estar atenta a las transformaciones en la topología de la organización. En la actualidad, muchos de los agentes, activos y actividades más valiosos no se encuentran en el interior de la empresa, sino en una compleja maraña de flujos de información, prácticas y usuarios. Esta topología plantea un reto particular: ¿cómo gestionar cuando los activos y actividades más valiosos no se encuentran en la empresa? Mientras que en las jerarquías los agentes mandan, en los mercados contratan y en las redes colaboran, en las plataformas son cooptados. La cooptación de actores, activos y actividades se lleva a cabo mediante la administración algorítmica. Para comprender los principios distintivos de la administración algorítmica, comparamos y contrastamos las características de su ideología y sus prácticas con las de la administración científica y la forma más reciente de administración colaborativa. La administración algorítmica, argumentamos, opera dentro de una forma organizativa diferente, articula una ideología diferente y aborda problemas de administración diferentes con principios de gobernanza diferentes a lo largo de diferentes líneas de responsabilidad.