Show simple item record

dc.creatorPérez, Francisco
dc.date2013-11-04
dc.identifierhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2013.029
dc.identifier10.17126/joralres.2013.029
dc.descriptionAbstract: Having discussed different factors contributing towards “Burnout Syndrome” (BOS) in dentistry students, the aim of this project is to analyze the existing relationship between vocational satisfaction, coping strategies and perceived stress as determining factors of burnout in 4th and 5th year dentistry students. Methods: Prospective cohort study (March-December). The relationship between vocational satisfaction, coping strategies and perceived stress as factors towards BOS in 4th and 5th year dentistry students will be determined. All participants will be required to sign a consent form the project will be evaluated by the Ethics Committee. The sociodemographic variables to be measured are: age, gender and socioeconomic status; the psychological variables are: Burnout Syndrome severity, using Maslach Burnout Inventory (MBI), coping strategies by Copyng Strategies Inventory (CSI), perceived stress with Perceived Stress Scale Questionnaire (PSS). All versions above have been validated in Spanish, and vocational satisfaction of the Dentistry Degree will be measured using a questionnaire, with 6 questions for 3 parameters: career choice, current feeling and predicted feeling after graduation. The data collection will be carried out in 4 stages: informed consent obtainment; MBI, CSI, PSS scales and vocational satisfaction questionnaire in March. In the second (June), third (September) and fourth (November) stages, the questionnaires will be repeated: MBI, PSS and vocational satisfaction. The findings and analysis will be processed in STATA 10/SE including descriptive statistics, regression models, measures and tests of association.Keywords: "Students, Dentistry"[MeSH], "Burnout, Professional"[MeSH], "Stress, Psychological"[MeSH], "Vocational Guidance"[MeSH], "Adaptation, Psychological"[MeSH].Satisfacción vocacional, estrategias de afrontamiento y estrés percibido como determinantes del síndrome de burnout en estudiantes de odontología.Resumen: Se ha descrito la interacción de diversos factores en la aparición del síndrome de Burnout (SBO) en estudiantes de odontología, el objetivo de este proyecto es analizar la relación existente entre la satisfacción vocacional, estrategias de afrontamiento y estrés percibido como determinantes del SBO en estudiantes de odontología de cuarto y quinto año. Metodología: Estudio de cohorte prospectivo (marzo-diciembre). Se determinará la relación existente entre la satisfacción vocacional, estrategias de afrontamiento y estrés percibido como determinantes del SBO en estudiantes de odontología de cuarto y quinto año. Todos los participantes accederán previa firma de consentimiento y el proyecto será evaluado Comité de Bioética. Se medirán variables sociodemográficas: edad, género y nivel socioeconómico; variables psicológicas: severidad de SBO utilizando el Maslach Burnout Inventory (MBI), estrategias de afrontamiento mediante el Coping Strategies Inventory (CSI), estrés percibido con el cuestionario Perceived Stress Scale (PSS), todas las anteriores en sus versiones validadas al español, y satisfacción vocacional con la carrera de odontología mediante cuestionario de 6 preguntas para 3 puntos: elección de la carrera, actual y proyectada después de la titulación. La recolección se hará en 4 tiempos: obtención del consentimiento informado, escalas MBI, CSI, PSS y el cuestionario de satisfacción vocacional en el mes de marzo. En un segundo (junio), tercer (septiembre) y cuarto (noviembre) tiempo se repetirá el MBI, PSS y el cuestionario de satisfacción vocacional. La tabulación y análisis se realizará en STATA 10/SE incluyendo estadística descriptiva, modelos de regresión, medidas y pruebas de asociación.Palabras clave: Estudiantes de odontología, Agotamiento profesional, Estrés Psicológico, Orientación Vocacional, Adaptación Psicológica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile.en-US
dc.relationhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2013.029/52
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 2 No 3; 131-134es-ES
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 2 No 3; 131-134en-US
dc.source0719-2479
dc.source0719-2460
dc.titleVocational satisfaction, coping strategies, and perceived stress as factors of ‘burnout’ in clinical dental studentses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeProtocolsen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record