• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Boletín Micológico
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Boletín Micológico
  • View Item

Inclusive education policy within a human rights framework

Política educativa de inclusión en el marco de derechos humanos

Author
Díaz, Daniela

Fuentes, Christopher

Olivares, Manuel

Full text
https://revistas.umce.cl/index.php/boletin/article/view/2892
Abstract
Having signed as a State a series of Human Rights treaties and international declarations related to the Rights of the Child, Chile has progressively advanced from educational policies that contemplated integration as a strategy to incorporate children and adolescents with learning difficulties, to new paradigms that since 2015 (after the enactment of a law of the Republic) incorporated inclusion as a central axis of the educational system. This article seeks to question to what extent these policies promoted by the Chilean State in education, are really consistent or dialogue with the catalog of Human Rights that our country has subscribed throughout History. It discusses how the Inclusion and the National Policy of School Coexistence is effectively capable of guaranteeing the full development of the Human Rights of children and adolescents in Chile.
 
Habiendo firmado como Estado una serie de tratados de Derechos Humanos y declaraciones internacionales vinculadas a los Derechos del Niño, Chile ha avanzado progresivamente desde políticas educativas que contemplaban la integración como estrategia para incorporar a niños, niñas y adolescentes con dificultades de aprendizaje, a nuevos paradigmas que desde el año 2015 (previa promulgación de una ley de la República) incorporaron la inclusión como eje central del sistemaeducativo. En el presente artículo se busca cuestionar hasta qué punto estas políticas impulsadas por el Estado chileno en materia de educación, son realmente coherentes o dialogan con el catálogo de Derechos Humanos que nuestro país ha suscrito a través de la Historia. En donde se discute cómo la Inclusión y la Política Nacional de Convivencia Escolar efectivamente es capaz de garantizar el pleno desarrollo de los Derechos Humanos de niños, niñas y adolescentes en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB