Show simple item record

dc.creatorGoset, Jessica
dc.creatorEspinoza, Pedro
dc.date2014-04-14
dc.identifierhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2014.022
dc.identifier10.17126/joralres.2014.022
dc.descriptionThe use of educational videos is a valuable tool in preclinical dental training, as long as the pedagogical objectives match the appropriate learning stage. Accordingly, this teaching innovation suggests the realization of three types of didactic videos inserted in a specially designed pedagogical methodology for the preclinical cycle. After half a semester of use, quantitative results yielded a positive perception in relation to the promotion of evaluation criteria and conflictual tone development. On the other hand, perception of negotiation promotion and reaching consensus was divided into positive and negative. Both the analysis of frequency access to online videos and category formation clearly highlight the importance students give to demonstrative videos as well as the teacher’s role when using them. By way of conclusion, it can be said that students considered educational videos, especially the demonstrative type, as a useful tool for developing conflictual tone and evaluation criteria, being always complementary to the role that the teacher who guides their preclinical training plays.Keywords: educational video, teaching methodology, preclinical training.Percepción del uso de video didáctico en la formación preclínica de estudiantes chilenos de odontología, 2013.El uso del video didáctico es una herramienta valiosa en la formación preclínica del odontólogo, siempre y cuando logre hacer coincidir los objetivos pedagógicos con la etapa de aprendizaje adecuada. En esta línea, esta innovación docente plantea la realización de tres tipos de video didácticos insertados en una metodología docente especialmente diseñada, en el ciclo de preclínica. Luego de un semestre de utilización los resultados cuantitativos arrojaron una percepción positiva en relación al fomento del desarrollo del criterio de evaluación y tono conflictual, mientras que la percepción del fomento de la negociación y toma de acuerdo estuvo dividida en positivas y negativas. Tanto el análisis de frecuencia de acceso a los videos en línea como el levantamiento de categorías dejan de manifiesto la importancia que le dan los estudiantes a los videos demostrativos como también al rol docente durante su utilización. A modo de conclusión se puede decir que los estudiantes consideraron al video didáctico, especialmente los de tipo demostrativo, como una herramienta útil para el desarrollo del tono conflictual y criterio evaluador, siendo siempre complementaria al rol docente que guía su formación preclínica.Palabras clave: video didáctico, metodología docente, formación preclínica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Odontología, Universidad de Concepción, Chile.en-US
dc.relationhttp://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2014.022/75
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 3 No 2; 90-94es-ES
dc.sourceJournal of Oral Research; Vol 3 No 2; 90-94en-US
dc.source0719-2479
dc.source0719-2460
dc.titlePerception of the use of teaching videos in preclinical training of Chilean dentistry students, 2013.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record