The process of our knowing postulates a new epistemic paradigm
El proceso de nuestro conocer postula un nuevo paradigma epistémico
Author
Martínez Miguélez, Miguel
Abstract
The article discusses approaches that come to apply that science has to be redone again, which is part of a major premise that the modern age has ended and we are going through a transition period. Thus, it would be only a crisis of the foundations of scientific knowledge, but also philosophical, and generally in a crisis of the foundations of thought. It is noted that open up to this critical examination may bring out many flaws in logic that have been making a habit in many sectors of academic life. The author presents the theory and the theory of knowledge reference of logical positivism, to continue his questioning, after which presents the foundations for a new epistemic paradigm, linking them to their authors and proponents. El artículo aborda planteamientos que llegan a postular que la ciencia ha de rehacerse de nuevo, lo que se inscribe en un postulado mayor de que la edad moderna ha terminado y que estamos atravesando un período de transición. Así, no estaríamos solamente ante una crisis de los fundamentos del conocimiento científico, sino también del filosófico, y, en general, ante una crisis de los fundamentos del pensamiento. Se señala que abrirse a este examen crítico podrá poner en evidencia muchos vicios de lógica que se han ido convirtiendo en hábito en amplios sectores de la vida académica. El autor expone la teoría como referencia la teoría del conocimiento del positivismo lógico, para seguir con su cuestionamiento, tras lo cual presenta los basamentos para un nuevo paradigma epistémico, relacionándolos con sus autores y proponentes.