Intervention dispositives addressed to masculinities and mental health in Mexico: a psychosocial discursive exploration
Dispositivos de intervención sobre masculinidades y salud mental en México: Una exploración discursiva psicosocial
Author
Martínez Guzmán, Antar
Medina Cárdenas, Omar
Full text
https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/320510.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue2-fulltext-3205
Abstract
In recent years, there has been a growing interest in re-educational work with men as a central part of the discourses linked to gender equality and social transformation. In Latin America and Mexico, masculinity as an object of intervention encompasses a variety of approaches aimed mainly at violence prevention and health promotion. It is pertinent to approach these types of programs and initiatives as devices, that is, mechanisms that aim to arrange and guide collective and individual practices. We analyzed the configuration of these devices through the methodological approach of discourse studies and the psychosocial perspective: how they construct problems, solutions and masculinity itself, what lines of action they enable or inhibit, and what mechanisms of subjectivation they make available to their users. The results show three thematic axes related to the construction of a male subject profile as a target of the intervention; the concepts of re-education and learning as main guidelines; and body and emotional management as the core of male physical and mental health. This scenario poses the challenge of generating forms of collective action around the transformation of masculinities and to interrogate critically the implications and risks involved in particular forms of intervention. Recientemente se ha observado un creciente interés por el trabajo reeducativo con varones como parte central de los discursos vinculados a la igualdad de género y la transformación social. En América Latina y México, la masculinidad como objeto de intervención abarca una diversidad de enfoques dirigidos principalmente a la prevención de la violencia y la promoción de la salud. Resulta pertinente aproximarse a este tipo de programas e iniciativas en tanto dispositivos, esto es, mecanismos que tienen como objetivo disponer y orientar prácticas colectivas e individuales. Mediante el enfoque metodológico de los estudios del discurso y la perspectiva psicosocial, se analizó la configuración de dichos dispositivos: cómo construyen los problemas, las soluciones y la propia masculinidad, qué líneas de acción habilitan o inhiben, y qué mecanismos de subjetivación ponen a disposición de sus usuarios. Los resultados muestran tres ejes temáticos relativos a la construcción de un perfil de sujeto masculino destinatario de la intervención; los conceptos de reeducación y aprendizaje como directrices principales; y la gestión corporal y emocional como núcleo de la salud física y mental masculina. Este panorama plantea el desafío de generar formas de acción colectiva en torno a la transformación de las masculinidades y a interrogar críticamente las implicaciones y riesgos que comportan las formas particulares de intervención.