Recovering marginalized memories: Exhibition “Childhood/Dictatorship: witnesses and actors (1973-1990)” fifty years after the coup d'état
Recuperando memorias marginalizadas. Exposición “Infancia/Dictadura: Testigos y actores (1973-1990)” a cincuenta años del Golpe de Estado
Author
Castillo, Patricia
Palma, Evelyn
Full text
https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/326510.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue3-fulltext-3265
Abstract
This article systematizes the research process and didactic approach of the museographic project "Childhood/Dictatorship: Witnesses and Actors (1973-1990)," presented in its ninth edition in 2023 in Santiago, Chile. This project represents the synthesis of an academic investigation exploring the microhistory of childhood during the period of Chile's military dictatorship (1973-1990) through objects and productions created by children of that time, as well as the ways in which visitors (children, youth, and adults) interpret these artifacts. The analysis focuses on the status of childhood-produced objects as material culture and their value in the memorial construction for new generations through an aesthetic approach. Findings indicate that the museographic experience contributed to updating collective memory of the dictatorship by articulating past, present, and future in relation to human rights violations, recognizing the complexity of diverse memorial constructions and their present-day re-signification, promoting intergenerational dialogue, and facilitating collective emotional expression in the context of the fiftieth anniversary of the coup d'État. Este artículo sistematiza el proceso de investigación y de abordaje didáctico del proyecto museográfico "Infancia/Dictadura: Testigos y actores (1973-1990)" montado en su novena versión en 2023 en Santiago de Chile. Dicho proyecto representa la síntesis de una investigación académica que aborda la microhistoria de la niñez durante el periodo de la dictadura militar en Chile (1973-1990) a través de las producciones/objetos creados por niñas y niños durante la época y las formas de elaboración que los y las visitantes (niños, niñas, jóvenes y adultos/as) realizan de tales objetos. Se analiza el estatuto de los objetos producidos en la niñez como cultura material y su valor para la elaboración memorial de las nuevas generaciones a través del dominio estético. Los resultados de la experiencia indican que la experiencia museográfica contribuyó a actualizar la memoria colectiva sobre la dictadura en la articulación del pasado, el presente y el futuro en torno a la vulneración de derechos humanos, al reconocimiento de la complejidad de las construcciones memoriales diversas y resignificación en el presente, a la promoción del diálogo entre generaciones y a la expresión de emociones colectivas en el marco del cincuentenario del golpe de Estado.