Invisibilized memories: commemoration of the coup d'Etat from the perspective of people with disabilities
Memorias invisibilizadas: conmemoración del golpe de Estado desde la perspectiva de personas con discapacidad
Author
Romero-Rojas, Victor
Montaña-Castro, Natalia
Full text
https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/328110.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue3-fulltext-3281
Abstract
In the framework of the 50th anniversary of the 1973 coup d'état in Chile, several commemorations were held to express the plurality of memories of the country's recent past. This paper deals with the commemorative act carried out in the National Stadium by the collective of people with disabilities CONADIS, consisting in the display of a canvas made by the members. From the Social Psychology of Memory, we can consider this act as the expression of "other" memories, generally excluded from the dominant memories. Through a discourse analysis of focus groups before and after the act, three main analytical axes are identified: 1) artistic intervention and speeches commemorating the 50th anniversary of the coup d'état from a disability perspective; 2) assessments of the canvas elaboration process; and 3) emerging elements of memory related to violations of the human rights of persons with disabilities. In conclusion, this study shows how the process of collective artistic creation and artistic intervention positions artivism as a form of political activism that allows people with disabilities to reclaim their place in society. En el marco de los 50 años del golpe de Estado de 1973 en Chile se desarrollaron diversas conmemoraciones que expresaron la pluralidad de memorias del pasado reciente del país. Este trabajo aborda el acto conmemorativo realizado en el Estadio Nacional por el Colectivo Nacional por la Discapacidad (CONADIS), consistente en el despliegue de un lienzo realizado por sus miembros. Desde la Psicología Social de la Memoria, podemos considerar dicho acto como expresión de memorias "otras", generalmente excluidas de las dominantes. A través de un análisis crítico del discurso de grupos focales previos y posteriores al acto, se identifican tres ejes analíticos: i) intervención artística y discursos de conmemoración de los 50 años del Golpe desde la discapacidad; ii) valoraciones del proceso de elaboración del lienzo; y iii) elementos de memoria emergentes relativos a las violaciones de los derechos humanos de las personas con discapacidad. En conclusión, este estudio evidencia cómo el proceso de creación artística colectiva y la intervención artística posicionan al artivismo como una forma de activismo político que permite a las personas con discapacidad reclamar su lugar en la sociedad.