• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad
  • View Item

Subjective Well-Being in the trajectories of immigrant schoolchildren in three Chilean schools

Bienestar subjetivo en las trayectorias de escolares inmigrantes en tres escuelas chilenas

Author
Díaz Pacheco, César Marcelo

Conejeros Solar, María Leonor

Llanes Ordóñez, Juan

Sandín Esteban, María Paz

Full text
https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/3302
10.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue3-fulltext-3302
Abstract
Transition from the school of origin to the host school is conceived as a high-risk transition for the migrant group given the impact on well-being of having to move to a new territory. Thus, this study analyses the subjective well-being in the educational trajectories of immigrant schoolchildren in the Valparaíso Region, Chile. For this purpose, a qualitative cross-sectional research was carried out using a collective case study in three Chilean public schools. In particular, individual interviews and participatory group methodologies were applied, both of a biographical-narrative nature. The findings reveal several factors that have an impact on subjective well-being, such as family support, peer relationships, teachers as support, and projects for entrepreneurship and entry into post-compulsory education. These elements are positioned as key protectors in the optimal development of the trajectories of foreign students inserted in educational environments of reception.    
 
El tránsito de la escuela de origen a la de acogida se concibe como una transición de alto riesgo para el colectivo migrante dado el impacto sobre el bienestar que significa el tener que trasladarse hacia un nuevo territorio. Así, en este estudio se analiza el Bienestar Subjetivo en las trayectorias educativas de escolares inmigrantes de la Región de Valparaíso, Chile. Para ello, se desarrolló un Estudio cualitativo transeccional mediante un diseño de casos colectivo en tres escuelas públicas chilenas. Particularmente, se aplicaron entrevistas individuales y metodologías participativas grupales, ambas de naturaleza biográfico-narrativa. Los hallazgos dejan de manifiesto diversos factores de incidencia sobre el Bienestar Subjetivo, tales como: el acompañamiento familiar, las relaciones entre pares, el profesorado como soporte de apoyo y los proyectos de emprendimiento e ingreso a la educación postobligatoria. Estos elementos se posicionan como protectores clave en el desarrollo óptimo de las trayectorias de estudiantes extranjeros insertos en entornos educativos emergentes de acogida, como lo es el caso chileno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB