Show simple item record

Marketing Digital para la Internacionalización en las pequeñas y medianas empresas: Una revisión

dc.creatorAlfaro Ramos, Alfredo Elias
dc.creatorMonge Segura, Fabián
dc.date2024-07-01
dc.date.accessioned2025-03-31T17:38:17Z
dc.date.available2025-03-31T17:38:17Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/11425
dc.identifier10.29393/RAN10-18MDIA20018
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/251024
dc.descriptionPurpose: Conduct a literature review on Digital Marketing in Small and Medium Enterprises (SMEs) and the internationalization of companies to identify gaps in existing research. Methodology: Research documentary type, which consists of a scientific, systematic, and objective method of searching and collecting data, 41 articles related to Digital Marketing, SMEs, internationalization, obstacles, and alternatives to adopting an internationalization approach were reviewed. Results: The articles reviewed came from various countries, such as Colombia, the United Kingdom, Spain, Germany, Indonesia, Sweden, Italy, Bangladesh, India, among others. Digital Marketing, driven by Information and Communication Technologies (ICT), can be carried out anywhere in the world at any time, which represents an advantage to transform business models and achieve the internationalization of SMEs. Implications: A gap in the literature was identified in relation to the lack of longitudinal studies in specific sectors that include SMEs in their dynamic and competitive environment. Value: The article offers an exhaustive review of the literature about digital marketing, ICT, internationalization, SMEs, and contributes to strengthening the knowledge of professionals, businessmen and students who are interested in the topics, to carry out future research.en-US
dc.descriptionPropósito: Realizar una revisión de la literatura sobre Marketing Digital en las Pequeñas y Medianas Empresas (PYMES), y la internacionalización de estas para identificar lagunas en la investigación existente. Metodología: Investigación de tipo documental, que consiste en un método científico sistemático y objetivo de búsqueda, y de recopilación de datos. Se revisaron 42 artículos relacionados con el Marketing Digital, las PYMES, la internacionalización, los obstáculos y las alternativas para adoptar un enfoque de internacionalización. Resultados: Los artículos revisados son de diversos países como Colombia, Reino Unido, España, Alemania, Indonesia, Suecia, Italia, Bangladesh, India, entre otros. El Marketing Digital, impulsado por las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), puede llevarse a cabo en cualquier parte del mundo y en todo momento, lo que representa una ventaja para transformar los modelos de negocio y lograr la internacionalización de las PYMES. Implicaciones: Se identificó una brecha en la literatura con relación a la falta de estudios longitudinales en sectores específicos, que incluyan PYMES en su entorno dinámico y competitivo. Valor: El artículo ofrece una revisión exhaustiva de la literatura acerca del marketing digital, las TIC, la internacionalización, PYMES, y contribuye a fortalecer el conocimiento a profesionales, empresarios y estudiantes que tengan interés en los temas mencionados, para realizar investigaciones futuras. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Administración y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/11425/12036
dc.rightsCopyright (c) 2024 Alfredo Elias Alfaro Ramos, Fabián Monge Seguraen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en-US
dc.sourceRAN - Revista Academia & Negocios; Vol. 10 No. 2 (2024); 280-294en-US
dc.sourceRAN - Revista Academia & Negocios; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 280-294es-ES
dc.source0719-6245
dc.source0719-7713
dc.subjectMarketing digitales-ES
dc.subjectPYMESes-ES
dc.subjectInternacionalizaciónes-ES
dc.subjectTICes-ES
dc.subjectCompetitividades-ES
dc.subjectDigital marketingen-US
dc.subjectSmall and Medium Enterprisesen-US
dc.subjectInternationalizationen-US
dc.subjectICTen-US
dc.subjectCompetitivenessen-US
dc.titleDigital Marketing for Internationalization in small and medium enterprises: A reviewen-US
dc.titleMarketing Digital para la Internacionalización en las pequeñas y medianas empresas: Una revisiónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record