The poetic shot of Álvaro Hoppe. Memory and photography. Dictatorship in Chile 1973-1990
El disparo poético de Álvaro Hoppe. Memoria y fotografía. Dictadura en Chile 1973-1990
Author
Ramírez-Riveros, María Elisa
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/768810.4206/rev.austral.cienc.soc.2024.n47-12
Abstract
This article explores the relationship between memory and photography during the Chilean dictatorship (1973-1990). The combination of images and narratives are expressed in the work of Álvaro Hoppe, a Chilean photographer, with whom a selection of his images is thoughtfully broken down. The recorder’s narrative provides a contextual sense that disputes the truths that advocate oblivion, while it is his subjectivity that composes the photograph and its possible meanings. Through 3 photographic interviews and review of 5 photographs from his archives, the question of the contribution of her images to the understanding of the memory processes that arise from her and to delve into her own photography is unraveled. Aspects about the uses of photography in contexts of political violence are concluded, the roles that the photographer takes in these as well as the readings of the current spectator agents, rethinking the affections rooted in the image and the discourse in a matter of memory in the past-present relationship. Este artículo explora la relación entre memoria y fotografía durante la dictadura chilena (1973- 1990). La conjugación entre las imágenes y las narrativas se expresan en el trabajo de Álvaro Hoppe, fotógrafo chileno, junto a quien se desglosan reflexivamente una selección de sus imágenes. La narrativa del registrador otorga un sentido contextual que disputa las verdades que abogan por el olvido, en tanto es su subjetividad la que compone la fotografía y sus posibles significados. Mediante 3 entrevistas fotográficas y la revisión de 5 fotografías del archivo del autor, se desentraña la pregunta por la contribución de sus imágenes al entendimiento de los procesos de memoria que surgen de ella y de escarbar en la fotografía propia. Se concluyen aspectos sobre los usos de la fotografía en contextos de violencia política, los roles que toma el fotógrafo en estos mismos tanto como las lecturas de los agentes espectadores actuales, repensando las afecciones y significados arraigados a la imagen, al discurso en materia de memoria en la relación pasado-presente.