Systematizations of Recreational Science Workshops as Open Educational Resources in Mexico
Las sistematizaciones de Talleres de Ciencia Recreativa como Recursos Educativos Abiertos en México
Author
García Guerrero, Montserrat
García Guerrero, Miguel
Abstract
Open Educational Resources (OER) are an important part of the Open Science ecosystem as a proposal to open educational experiences that can be used at different times and in different contexts, each time with proposals focused on taking advantage of different work proposals. One of the essential values for scientific work, from Merton’s perspective, is communism: sharing ideas, models, methodologies and results helps to promote the advancement of science, which is in line with the open science proposal. The activities of public communication of science and technology take this a step further, by making scientific topics accessible to different social sectors; in particular, workshops play an interesting role in this sense, by fostering processes of collective construction of knowledge among their participants. For many years, groups dedicated to the development of workshops have used oral and informal dynamics to transmit the essence of their activities and encourage their replication, which considerably limits their scope. The formalization and dissemination of workshop models in systematization documents, which function as OER, can be an important step for the community of workshop groups and also to take advantage of these resources in spaces such as schools, museums and public libraries. This article uses the case study methodology to identify and describe the progress of the proposal for a Repository of Open Educational Resources with systematizations of recreational science workshops, seeking to encourage the use of these resources at a general level and to promote the principle of openness and use of the scientific efforts made in Mexico. Los Recursos Educativos Abiertos (REA) son parte importante del ecosistema de Ciencia Abierta como una propuesta de apertura de experiencias educativas que pueden ser aprovechadas en distintos momentos y contextos cada vez con otras propuestas enfocadas en aprovechar distintas ideas de trabajo. Uno de los valores esenciales para el trabajo científico, desde la perspectiva de Merton, es el comunismo: compartir ideas, modelos, metodologías y resultados ayuda a potenciar el avance de la ciencia, lo que va de acuerdo a la propuesta de ciencia abierta. Las actividades de comunicación pública de la ciencia y tecnología llevan esto un paso más allá, al hacer los temas científicos accesibles a diferentes sectores sociales; en particular los talleres cumplen una función interesante en este sentido, al propiciar procesos de construcción colectiva de conocimientos entre sus participantes. Por muchos años, los grupos dedicados al desarrollo de talleres han usado dinámicas orales e informales para transmitir la esencia de sus actividades y propiciar su réplica, lo cual limita considerablemente su alcance. La formalización y difusión de los modelos de talleres en documentos de sistematización, que funcionen como REA, puede ser un paso importante para la comunidad de grupos de talleristas y también para aprovechar estos recursos en espacios como escuelas, museos y bibliotecas públicas. El presente artículo usa la metodología de estudio de caso para identificar y describir los avances de la propuesta de un Repositorio de Recursos Educativos Abiertos con sistematizaciones de talleres de ciencia recreativa buscando fomentar el uso de estos recursos a nivel general y promover el principio de apertura y aprovechamiento de los esfuerzos científicos realizados en México.