1st Congress for Non-Sexist Education in Chile: Debates, Proposals, and Repertoires of the Feminist and Dissident Student Movement
Ier Congreso por la Educación No Sexista en Chile: debates, propuestas y repertorios del movimiento estudiantil feminista y disidente
Author
López Dietz, Ana
Salazar, Javiera
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/90610.51188/rrts.num32.906
Abstract
This article investigates the debates and reflections produced in the context of the 1st Congress of Non-Sexist Education, held in 2014, organized by feminist and dissident students and activists from various territories of the country. It seeks to reflect on the importance of this Congress to articulate the demands that feminist students and dissidents had been outlining, at least, since the mobilizations for public education in 2011 and that exploited 2018 in the Feminist Tsunami. Specifically, the objective is to analyze the debates and proposals that allow the expansion, tension and reconfiguration of the traditional practices of the student movement, also questioning the ways of doing politics. The hypothesis that we propose states that, starting from this Congress, feminist and dissident demands are strengthened around topics such as: non-sexist education, denunciation of harassment and gender violence, body and sexuality, among others, which end up hatch in 2018, during the “tsunami” or feminist May, generating important changes in Higher Education Institutions. For this research, a diverse documentary corpus and 8 semi-structured interviews with students who participated in this Congress were reviewed. Este artículo indaga en los debates y reflexiones producidos en el contexto del 1° Congreso de Educación no Sexista, realizado en el año 2014, organizado por estudiantes y activistas feministas y disidentes de diversos territorios del país. Se busca reflexionar respecto de la importancia de este Congreso para articular las demandas que las estudiantes feministas y las disidencias venían esbozando, al menos, desde las movilizaciones por la educación pública del año 2011 y que explotan el 2018 en el Tsunami Feminista. Específicamente, el objetivo es analizar los debates y las propuestas que permiten ampliar, tensionar y reconfigurar las prácticas tradicionales del movimiento estudiantil, interrogando también los modos de hacer política. La hipótesis que proponemos plantea que, a partir de este Congreso, se afianzan las demandas feministas y disidentes en torno a temas como: la educación no sexista, la denuncia al acoso y violencia de género, cuerpo y sexualidad, entre otros, que terminan de eclosionar en el año 2018, durante el “tsunami” o mayo feminista, generando importantes cambios en las Instituciones de Educación Superior. Para esta investigación, se revisó un corpus documental diverso y 8 entrevistas semiestructuradas a estudiantes que participaron de este Congreso.