Show simple item record

Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedad

dc.creatorPozzoli, María  Teresa
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2025-04-14T21:07:05Z
dc.date.available2025-04-14T21:07:05Z
dc.identifierhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/934
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N16-489
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/251481
dc.descriptionThis article starts  from the recognition of the present model of development and cartesian paradigm crisis, which have promoted the trapped conscience of “the worrior”. By introducing  complex thought through meditative exercises, it is possible to divulge a transdisciplinary scope that  may allow to face the problems of a “risk society”, stimulating a dialogical conformation of a “world of the healthy life”. The spreading of this new humanism depends on the effectiveness of the Educational Reform still on course. In order to achieve this, it is necessary to educate reflective subjects, that will assume their own multidimensionality, ready to incorporate the new apprenticeship that the global society offers.en-US
dc.descriptionEn este artículo se parte del reconocimiento de la crisis del actual modelo de desarrollo y del paradigma cartesiano, que han promovido la conciencia entrampada del “guerrero”. Desde la incorporación del pensamiento complejo a través de ejercicios  reflexivos, es posible difundir una mirada transdisciplinar que permita enfrentar los problemas de una “sociedad de riesgo”, incentivando la conformación dialógica de un “mundo de la vida saludable”. La difusión de este nuevo humanismo depende de la efectividad de la Reforma Educativa que aún está pendiente. Para ello, se requiere educar sujetos reflexivos, que asuman la propia multidimensionalidad, dispuestos a incorporar los nuevos aprendizajes que ofrece la sociedad globalizada.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/934/1276
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/934/1277
dc.rightsDerechos de autor 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis (Santiago); Núm. 16 (2007): Hacia la transdiciplinariedades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjecttransdisciplinarityen-US
dc.subjectparadigm crisisen-US
dc.subjectcomplex thoughten-US
dc.subjecteducational reformen-US
dc.subjectglobal societyen-US
dc.subjecttransdisciplinariedades-ES
dc.subjectcrisis paradigmáticaes-ES
dc.subjectpensamiento complejoes-ES
dc.subjectreforma educativaes-ES
dc.subjectsociedad globalizadaes-ES
dc.titleTransforming knowledge in the global society. Complex thought and transdisciplinarityen-US
dc.titleTransformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record