University, production of knowledge and formation in Latin America
Universidad, producción de conocimiento y formación en América Latina
dc.creator | Quintar, Estela | |
dc.date | 2018-07-01 | |
dc.date.accessioned | 2025-04-14T21:07:09Z | |
dc.date.available | 2025-04-14T21:07:09Z | |
dc.identifier | https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/987 | |
dc.identifier | 10.32735/S0718-6568/2007-N18-540 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/251534 | |
dc.description | The present text wishes to contribute to the debate proposed by Nómade starting from a critical reading of University in Latin America. This reading recovers two issues that are understood as structural and framing in the knowledge production process: the epistemic issue and that of the formation of subjects. These thoughts are undertaken from three aspects which are proposed as analysis of the present: a) the loss of sense in the relationship subject/subject in the formative processes; b) the scissure of social tie since brought up by higher education policies; and c) the loss of social importance of the university sphere. In this framework central aspects of an epistemi –epistemologycal proposition of the historic conscience are delineated –and also its translation both in its methodological aspect as well as in its didactic aspect. | en-US |
dc.description | El presente texto quiere contribuir al debate propuesto por Nómade desde una lectura crítica de la Universidad en la América Latina. Esta lectura recupera dos cuestiones que se comprenden como estructurales y estructurantes en el proceso de producción de conocimiento: la cuestión epistémica y la de la formación de sujetos. Estas reflexiones se abordan desde tres aspectos que se proponen como análisis del presente: a) la perdida de sentido en la relación sujeto / sujeto en los procesos de formación; b) la ruptura del lazo social desde las políticas en educación superior; y c) la pérdida de relevancia social del mundo universitario. En este marco se delinean aspectos centrales de una propuesta epistémica –epistemología de la conciencia histórica– y su traducción tanto en lo metodológico como en lo didáctico. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Los Lagos | es-ES |
dc.relation | https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/987/1382 | |
dc.relation | https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/987/1383 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Polis Revista Latinoamericana | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Polis (Santiago); Núm. 18 (2007): Identidad Latinoamericana | es-ES |
dc.source | 0718-6568 | |
dc.source | 0717-6554 | |
dc.subject | epistemology | en-US |
dc.subject | formation | en-US |
dc.subject | meaningful bond | en-US |
dc.subject | instituted and instituting representations and imaginary | en-US |
dc.subject | epistemología | es-ES |
dc.subject | formación | es-ES |
dc.subject | lazo de sentido | es-ES |
dc.subject | representaciones e imaginarios instituidos e instituyentes | es-ES |
dc.title | University, production of knowledge and formation in Latin America | en-US |
dc.title | Universidad, producción de conocimiento y formación en América Latina | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Polis: Revista Latinoamericana
[0-9]{4}