Show simple item record

América Latina: identidad y diversidad cultural. El aporte de las universidades al proceso integracionista

dc.creatorTünnermann Bernheim, Carlos
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2025-04-14T21:07:09Z
dc.date.available2025-04-14T21:07:09Z
dc.identifierhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/989
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N18-542
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/251536
dc.descriptionIn this article the process of formation of the Latin-American nationality is analyzed, as well as the trails that help to discover the characteristics of our identity, recognizing crossbreeding as the defining element of our  being and doing as latin-americans.  The potentialities brought up by the cultural and ethnic diversity of the region are pointed out.  The integration of Latin America is seen as a challenge that our people should assume, starting from a conception that surpasses the purely economicistic vision and supports itself in the human and solidary dimension.  Finally the tasks that universities should assume in order to contribute to make this challenge come about are examined, such as the promotion of interdisciplinary studies and investigations on the possibilities of  designing a Latin-American project of Human Development, Endogenous and Sustainable, as well as contributing to create an integrationist  conscience and to establish institutes of Latin-American studies, among others issues.  en-US
dc.descriptionEn este artículo se analiza el proceso de formación de la nacionalidad latinoamericana, así como las pistas que ayuden a descubrir las características de nuestra identidad, reconociendo el mestizaje como definitorio de nuestro ser y quehacer como latinoamericanos. Se advierten las potencialidades que se desprenden de la riqueza que significa  la diversidad étnica y cultural de la región.  La integración de América Latina es vista como un reto que nuestros pueblos deben asumir, partiendo de una concepción que supere la visión puramente economicista y se afirme en la dimensión humana y solidaria. Finalmente se examinan las tareas que las universidades deberían asumir para contribuir a hacer realidad ese desafío, tales como auspiciar estudios e investigaciones interdisciplinarias sobre las posibilidades de diseñar un proyecto latinoamericano de Desarrollo Humano, Endógeno y Sostenible, además de contribuir a crear una conciencia integracionista y establecer institutos de estudios latinoamericanos, entre otros aspectos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/989/1386
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/989/1387
dc.rightsDerechos de autor 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis (Santiago); Núm. 18 (2007): Identidad Latinoamericanaes-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectnationen-US
dc.subjectnationalityen-US
dc.subjectidentityen-US
dc.subjectcrossbreedingen-US
dc.subjectdiversityen-US
dc.subjectnaciónes-ES
dc.subjectnacionalidades-ES
dc.subjectidentidades-ES
dc.subjectmestizajees-ES
dc.subjectdiversidades-ES
dc.titleLatin America: identity and cultural diversity. The contribution of  universities to the integrationist processen-US
dc.titleAmérica Latina: identidad y diversidad cultural. El aporte de las universidades al proceso integracionistaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record