• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

Let us dare to break old paradigms! From university and ecological economics to awareness and integration

¡Atrevámonos a romper los viejos paradigmas! Desde la universidad y la economía ecológica hacia la consciencia y la integración;
Vamos ousar quebrar velhos paradigmas! Desde a faculdade e economia ecológica para a consciência e integração

Author
Velázquez, Esther

Full text
https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/1438
10.32735/S0718-6568/2013-N35-969
Abstract
A critical reflection around paradigms that support higher education and economy is shared. I became aware that the paradigm that supports both is the same one, the old Newtonian-Cartesian; and the raising of awareness leads me to join the voices calling for the need to break with these old paradigms and to look at a new one, holistic and integrative. If, as teachers, we dare to break old paradigms; if, as economists, we dare to think under other approaches, proposing the ecological economics; and if such persons, we re-educate ourselves on the path of awareness and integration, then we can teach the values and approaches of the new paradigm.
 
En este trabajo comparto una reflexión crítica en torno a los paradigmas que sustentan la educación universitaria y la economía, partiendo de la base de que el paradigma que sustenta a ambas es el mismo, el viejo paradigma newtoniano-cartesiano. Esta toma de consciencia me lleva a unirme a las voces que reclaman la necesidad de romper con estos viejos paradigmas y abrazar uno nuevo, holístico e integrador. Si, como docentes, nos atrevemos a romper los viejos paradigmas; si, como economistas, nos atrevemos a pensar bajo otros enfoques, proponiendo la economía ecológica; y, si como personas, nos reeducamos en la senda de la consciencia y la integración, entonces seremos capaces de transmitir los enfoques y valores del nuevo paradigma.
 
Neste artigo vou compartilhar uma reflexão crítica sobre os paradigmas que sustentam o ensino superior ea economia, sobre a base do paradigma que suporta ambos é o mesmo, o velho paradigma newtoniano-cartesiano. Esta constatação leva-me a juntar as vozes que pedem a necessidade de quebrar os nossos velhos paradigmas e abraçar umo novo, holístico e inclusivo. Se, como professores, nos atrevemos a quebrar velhos paradigmas, se, como economistas ousamos pensar em outras abordagens propondo uma economia ecológica, e se como pessoas reeducar-nos no caminho da consciência e da integração, em seguida, seremos capaz de transmitir os valores e abordagens dos novos paradigmas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB