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Family-school-community linkage: a necessity for intercultural education in childhood

Vinculación familia-escuela-comunidad: una necesidad para la educación intercultural en infancia

Author
Morales Saavedra, Soledad

Arias-Ortega, Katerin

Quintriqueo, Segundo

Zapata Zapata, Viviana

Full text
https://cuhso.uct.cl/index.php/CUHSO/article/view/49
10.7770/cuhso-v32n1-art2754
Abstract
This article aims to provide reflective routes and concrete actions that allow progress in the family-school-community link, as a necessity to rethink intercultural education from childhood. This implies that the actors of the educational environment, such as kindergarten educators and nursery assistants, and the actors of the social environment, such as the family community, establish intercultural educational relationships based on respect for the other as a legitimate other. The foregoing, to favor educational processes, from a social, cultural and territorial relevance approach, which allows questioning racism and discriminatory practices present in our society. The methodology is a bibliographic review at the national and international level that supports a theoretical reflection on the possibilities of generating a dialogue between Western content and indigenous knowledge in early childhood education, from an intercultural educational approach. The main results show a set of action tracks that promote a rapprochement between family-school community. We conclude in the urgency of articulation of Mapuche and school educational knowledge, to form early childhood from an intercultural epistemological pluralism.
 
El objetivo del artículo es aportar con rutas reflexivas y acciones concretas que permitan avanzar en la vinculación familia-escuela-comunidad, como una necesidad para repensar la educación intercultural desde la infancia. Esto implica que los actores del medio educativo como educadoras/es de párvulos y asistentes de párvulos y los actores del medio social como la familia-comunidad, establezcan relaciones educativas interculturales con base en el respeto al otro como legítimo otro. Lo anterior, para favorecer los procesos educativos, desde un enfoque de pertinencia social, cultural y territorial, que permita cuestionar el racismo y las prácticas discriminatorias presentes en nuestra sociedad. La metodología es una revisión bibliográfica a nivel nacional e internacional que sustenta una reflexión teórica sobre las posibilidades de generar un diálogo entre contenidos occidentales y conocimiento indígena en la educación inicial, desde un enfoque educativo intercultural. Los principales resultados dan cuenta de un conjunto de pistas de acción que potencian un acercamiento entre familia-escuela-comunidad. Concluimos en la urgencia para articular los saberes educativos mapuches y escolares, para formar la primera infancia desde un pluralismo epistemológico intercultural.
 
Metadata
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