CHAIR ERGONOMICS AS A LEARNING EXPERIENCE FOR DESIGN: DIMENSIONAL RELATIONSHIPS AND POSTURAL HYGIENE
ERGONOMÍA DE LA SILLA COMO EXPERIENCIA DE APRENDIZAJE PARA EL DISEÑO: RELACIONES DIMENSIONALES E HIGIENE POSTURAL
Author
Jeldes-Yáñez, Iván
Full text
http://revistas.udec.cl/index.php/Ergonomia_Investigacion/article/view/1358910.29393/EID7-8ESIJ10008
Abstract
Design as a discipline is increasingly linked to the interdisciplinary and transdisciplinary, therefore, collaborative dialogue with other areas of knowledge and doing is of utmost importance. The interdisciplinary dialogue that exists today between Ergonomics and Design tends to be mere technical approaches based on data that simply quantify a preconceived project. This document seeks to account for some significant experiences in learning environments, applied in the Ergonomics course of the Design degree during its last 4 versions. Involving Ergonomics within the “project process” of design, through disciplinary content such as Biomechanics and Anthropometry as a significant learning experience, becomes a primary objective for us. In the first instance, a study is carried out associated with the biomechanics of the human being, where postural hygiene allows us to visualize the joint capabilities and restrictions of the human body faced with a complex postural sequence. In a second instance, and having understood the postural problem, we introduce ourselves to dimensional relationships, understood as the dimensional relationship between the human body and its built environment. To do this, we carry out individual and group anthropometric surveys, which translate into the construction of a series of Dimensional Avatars: personalized avatar, minimum avatar, maximum avatar and universal course group avatar. Ultimately, the qualitative and quantitative data obtained by the study allows us to redesign a desk chair, adapting it to the dimensional requirements of the four Avatars. El diseño como disciplina, está cada vez más vinculado a lo interdisciplinar y lo transdisciplinar, por ende, es de suma importancia el dialogo colaborativo con otras áreas del saber y el hacer. El diálogo interdisciplinario que hoy existe entre la Ergonomía, y el Diseño suelen ser meras aproximaciones técnicas basadas en datos que simplemente cuantifican un proyecto preconcebido. El presente documento, busca dar cuenta de algunas experiencias significativas en entornos de aprendizaje, aplicadas en el curso de Ergonomía de la carrera de Diseño durante sus últimas 4 versiones. Involucrar la Ergonomía dentro del “proceso proyectual” de diseño, por medio de contenidos disciplinares como la Biomecánica y la Antropometría a modo de experiencia significativa de aprendizaje se nos vuelve un objetivo primordial. En una primera instancia, se realiza un estudio asociado a la biomecánica del ser humano, en donde la higiene postural nos permite visualizar las capacidades y restricciones articulares del cuerpo humano enfrentado a una secuencia postural compleja. En una segunda instancia, y habiendo entendido la problemática postural, nos introducimos en las relaciones dimensionales, entendidas estas como la relación dimensional existente entre el cuerpo humano y su entorno construido. Para ello realizamos levantamientos antropométricos individuales y grupales, los cuales se traducen en la construcción de una serie de Avatar Dimensional: avatar personalizado, avatar mínimo, avatar máximo y avatar universal grupo curso. En una última instancia, los datos cualitativos y cuantitativos arrojados por el estudio, nos permite rediseñar una silla pupitre, adecuándola a los requerimientos dimensionales de los cuatro Avatar.