• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Health Research
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Health Research
  • View Item

Flipped classroom in Pediatrics: undergraduate Medicine students perception during the Covid-19 pandemic

Aula invertida en Pediatría: percepción de estudiantes de Medicina durante la pandemia de Covid-19

Author
Maldonado Calderon, Maria Jose

Agudelo Pérez , Sergio

Upegui Mojica, Daniel

Becerra Uribe , Natalia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1437
10.32457/ejhr.v7i2.1437
Abstract
Flipped classroom is an innovative teaching and learning methodology, that has demonstrated being effective in the health area. In the context of the actual confinement due to the Covid-19 Pandemic, it perfectly adapts to the new reality of medical teachers and students, as it substitutes face – to – face learning for online tutorials and telepresence meetings. The present study describes the medicine undergraduate student’s perception, in the Pediatrics course, with respect to inverted classroom classes performed during the COVID-19 Pandemic between June and November 2020. This study involved 93.3% of students enrolled in the university's paediatrics course, the sample consisted of 70 students, with an average age of 22, of whom 30% were men and 70% women, all respondent to the Flipped Classroom Perception Instrument survey. The results showed above 70 % positive perception on all the aspects that were evaluated among them. A positive perception of the inverted classroom is evidenced by the medical students who took the pediatrics course. It is suggested to perform another after study, to evaluate if this methodology impacts the academic results, compared with traditional learning methodologies.  
 
El Aula invertida es un enfoque de enseñanza y aprendizaje innovador que ha demostrado ser efectivo en el área de la salud. En el contexto actual de confinamiento, se adapta sustituyendo la presencialidad por la tutoría en línea o la telepresencialidad. El presente estudio describe la percepción de los estudiantes de pregrado de Medicina de la Universidad de la Sabana de la asignatura de Pediatría, con respecto a las clases dictadas mediante la metodología de Aula invertida con sesiones sincrónicas remotas ante la pandemia por COVID-19, durante el periodo comprendido entre junio y noviembre de 2020. En este estudio participó el 93,3% de los estudiantes matriculados en el curso de pediatría de la Universidad, la muestra estuvo constituida por 70 estudiantes, con un promedio de edad de 22 años, de los cuales 30% eran hombres y 70% mujeres,Instrumento de percepción invertido en el aula. Se identificó una percepción general favorable en cada punto a evaluar, superando siempre el 70% de aceptación entre los estudiantes. Se evidenció una percepción positiva de la metodología del Aula invertida por parte de los estudiantes de medicina que cursaron la asignatura de pediatría. Se sugiere la realización de un estudio a mediano y largo plazo con el fin de evidenciar si esta metodología impacta en los resultados académicos de los estudiantes frente a los métodos de enseñanza tradicional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB