Anxiety: emotional disturbance in health students during pandemic restrictions
Ansiedad: alteración emocional en estudiantes del área de la salud durante las restricciones en pandemia
Author
Carbajal Mata, Flor Esthela
Carreón Gutiérrez, Carlos Alberto
Rivera Vázquez, Patricia
Castillo Torres, Alma Rosario
Maldonado Guzmán, Gabriela
Banda Rangel, Luis Jesús
Abstract
Introduction: COVID-19 was one of the greatest crises that the population has suffered, causing illness and death, forcing confinement to try to stop this virus. It produced serious effects on mental health, including the presence of anxious processes among university students. Objective: Identify the emotional disturbance of an anxious type in students in the health area during the restrictions due to the COVID-19 pandemic, in 2021. Method: Descriptive, transversal. The sample was 350 university students. Administering a sociodemographic characterization sheet and the Manifest Anxiety Scale for University Students AMAS-C. Supported under the law regarding research in Mexican territory. Results: Female participation of 77.7%. Ages ranging between 18 and 38 years. 64.0% presented some type of emotional or physical affectation. 74.0% presented extreme global anxiety, where the distribution behaviors between men and women are similar. By dimensions, 94.4% presented significant restlessness and/or hypersensitivity, 78.3% extreme physiological anxiety, 33.4% significant exam anxiety and 24.3% expected levels of social concerns and/or stress. Conclusion: The confinement experienced by these students was identified as the main trigger for the presence of anxiety. It is important that educational, governmental and health authorities provide them with knowledge and tools to face serious situations that threaten their mental health. Introducción: El COVID-19 fue una de las mayores crisis que ha sufrido la población ocasionando enfermedad y muerte, obligando a un confinamiento para intentar detener este virus. Produjo graves afectaciones a la salud mental entre ellos la presencia de procesos ansiosos entre los estudiantes universitarios. Objetivo: Identificar la alteración emocional de tipo ansiosa en estudiantes del área de la salud durante las restricciones debido a la pandemia por COVID-19, en el año 2021. Método: Descriptivo, transversal. La muestra fue de 350 estudiantes universitarios. Administrando una ficha de caracterización sociodemográfica y la Escala de Ansiedad Manifiesta para Estudiantes Universitarios AMAS-C. Sustentado bajo la ley en materia de investigación en territorio mexicano. Resultados: Participación femenina del 77.7%. Edades oscilando entre 18 y 38 años. 64.0% presentó algún tipo de afectación emocional o física. El 74.0% presentó ansiedad global extrema, donde los comportamientos de distribución entre hombres y mujeres es similar. Por dimensiones, el 94.4% presentó inquietud y/o hipersensibilidad significativa, el 78.3% ansiedad fisiológica extrema, un 33.4% ansiedad significativa ante los exámenes y un 24.3% niveles esperados de preocupaciones sociales y/o estrés. Conclusión: El confinamiento experimentado en estos estudiantes fue identificado como el principal detonante de la presencia de ansiedad. Es importante que, entre las autoridades educativas, gubernamentales y del área de la salud les provea de conocimientos y herramientas para enfrentar situaciones graves que atenten contra su salud mental.