Conceptions and problems related to the academic writing of the undergraduate thesis in dental students of a peruvian university
Concepciones y problemas relacionados a la escritura académica de la tesis de licenciatura en estudiantes de Odontología de una universidad peruana
Author
Castro-Rodríguez, Yuri
Abstract
Objetive: To identify the conceptions and problems related to academic writing presented by a group of dental students during the preparation of their undergraduate thesisMaterials and Methods: A descriptive cross-sectional study was carried out with 72 students of stomatology at the Universidad Científica del Sur (Lima, Peru). The technique used was the survey and the instrument was a questionnaire (Writing Process Questionnaire) that evaluated the dimensions of blocking, procrastination, perfectionism, innate ability, knowledge and transformation, and productivity. The scale data were analyzed through relative frequencies for each question, also analyzed through average scores.Results: 68 students were surveyed (response rate = 94.4 %) and the frequency of responses per question showed that in the dimension “blocking” 35.3 % (n=24) agreed that they “hate writing” and 48.5 % (n=33) strongly agreed that they “find it easier to express themselves in other ways than writing”. Correlations were found between the dimensions blocking-perfectionism (r=0.712), blocking-procrastination (r=0.645) and productivity-procrastination (r=0.708).Conclusion: Undergraduate students perceive some difficulties during their thesis writing. These are more frequent in the dimensions of blocking, perfectionism, procrastination and productivity. Scores are lower in students who present previous extracurricular writing experiences and present high academic performance. Objetivo: Identificar las concepciones y problemas rela-cionados a la escritura académica que presenta un grupo de estudiantes de Odontología durante la elaboración de su tesis de licenciatura.Materiales y métodos: Se elaboró un estudio descriptivo transversal que incluyó a 72 estudiantes de la carrera de Estomatología de la Universidad Científica del Sur (Lima, Perú). La técnica utilizada fue la encuesta y el instrumento fue un cuestionario (Writing Process Questionnaire) que evaluó las dimensiones de bloqueo, procrastinación, perfeccionismo, habilidad innata, conocimientos y transformación, y productividad. Los datos de la escala fueron analizados a través de frecuencias relativas para cada pregunta, también fueron analizadas a través de puntuaciones promedio. Resultado: Se encuestaron a 68 estudiantes (tasa de respuesta = 94,4 %). La frecuencia de respuestas por preguntas evidenció que en la dimensión “bloqueo” el 35,3 % (n=24) indicó estar de acuerdo que “odian escribir” y el 48,5 % (n=33) estuvo totalmente de acuerdo que les “resulta más fácil expresarse de otras formas que escribiendo”. Se encontraron correlaciones entre las dimensiones bloqueo-perfeccionismo (r=0,712), bloqueo-procrastinación (r=0,645) y productividad-procrastinación (r=0,708).Conclusión: Los estudiantes de licenciatura perciben algunas dificultades durante la escritura de sus tesis. Estas son más frecuentes en las dimensiones de bloqueo, perfeccionismo, procrastinación y productividad. Las puntuaciones son menores en estudiantes que presentan experiencias extracurriculares de redacción previas y presentan un rendimiento académico alto.