Show simple item record

Aplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Estudio de Caso sobre Innovación Educativa en Colombia

dc.creatorTorres-Barreto, Martha L.
dc.creatorÁlvarez-Melgarejo, Mileidy
dc.creatorHazbon Manrique, Sareth Daniela
dc.date2024-10-25
dc.date.accessioned2025-05-19T19:56:44Z
dc.date.available2025-05-19T19:56:44Z
dc.identifierhttps://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/4439
dc.identifier10.4067/S0718-27242024000300113
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253090
dc.descriptionThis study showcases the Analytic Hierarchy Process (AHP) as an effective tool for managing complex projects, particularly those involving academia, industry, and government collaboration, known as the triple helix model. By focusing on a case study of educational innovation in Colombia, it illustrates how AHP aids in making structured, multi-dimensional decisions amidst challenges such as high personnel turnover and diverse team composition. AHP's application proved crucial in selecting the right technological provider, facilitating a comprehensive evaluation of options against the project's goals. The findings highlight AHP's utility in enhancing interdisciplinary project management within triple helix frameworks, providing a robust quantitative method to tackle uncertainty and foster productive partnerships. This research enriches the project management theory, confirming AHP's adaptability and significance in facilitating decision-making and advancing collaborative efforts across varied stakeholders, thus emphasizing the importance of structured approaches in realizing strategic aims and bolstering collaboration.en-US
dc.descriptionEste estudio resalta el Proceso Analítico Jerárquico (AHP) como una herramienta eficaz en la gestión de proyectos complejos, enfocando colaboraciones de triple hélice e innovación educativa en Colombia. Se evidencia el uso de AHP como herramienta en la toma de decisiones estructuradas frente a retos propios de la diversidad de equipos en contextos interdisciplinarios, permitiendo evaluaciones integrales. Los resultados subrayan la capacidad de AHP para mejorar la gestión de proyectos de este tipo, ofreciendo un método cuantitativo robusto para superar incertidumbres y promover colaboraciones eficaces, contribuyendo a la teoría de gestión de proyectos y resaltando la importancia de métodos estructurados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Economía y Negocios, Universidad Alberto Hurtadoen-US
dc.relationhttps://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/4439/1569
dc.rightsCopyright (c) 2024 Journal of Technology Management & Innovationen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0en-US
dc.sourceJournal of Technology Management & Innovation; Vol. 19 No. 3 (2024); 113-126en-US
dc.sourceJournal of Technology Management & Innovation; Vol. 19 Núm. 3 (2024); 113-126es-ES
dc.source0718-2724
dc.subjectAnalytic Hierarchy Processen-US
dc.subjectproject managementen-US
dc.subjectTriple Helixen-US
dc.subjecteducational innovationen-US
dc.subjectmulticriteria decision makingen-US
dc.subjectproceso analitico jerárquicoes-ES
dc.subjectgestión de proyectoses-ES
dc.subjecttriple hélicees-ES
dc.subjectinnovación educativaes-ES
dc.subjectToma de decisiones multicriterioes-ES
dc.titleAplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Caso sobre Innovación Educativa en Colombiaen-US
dc.titleAplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Estudio de Caso sobre Innovación Educativa en Colombiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed Articleen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record