Aplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Caso sobre Innovación Educativa en Colombia
Aplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Estudio de Caso sobre Innovación Educativa en Colombia
dc.creator | Torres-Barreto, Martha L. | |
dc.creator | Álvarez-Melgarejo, Mileidy | |
dc.creator | Hazbon Manrique, Sareth Daniela | |
dc.date | 2024-10-25 | |
dc.date.accessioned | 2025-05-19T19:56:44Z | |
dc.date.available | 2025-05-19T19:56:44Z | |
dc.identifier | https://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/4439 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-27242024000300113 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253090 | |
dc.description | This study showcases the Analytic Hierarchy Process (AHP) as an effective tool for managing complex projects, particularly those involving academia, industry, and government collaboration, known as the triple helix model. By focusing on a case study of educational innovation in Colombia, it illustrates how AHP aids in making structured, multi-dimensional decisions amidst challenges such as high personnel turnover and diverse team composition. AHP's application proved crucial in selecting the right technological provider, facilitating a comprehensive evaluation of options against the project's goals. The findings highlight AHP's utility in enhancing interdisciplinary project management within triple helix frameworks, providing a robust quantitative method to tackle uncertainty and foster productive partnerships. This research enriches the project management theory, confirming AHP's adaptability and significance in facilitating decision-making and advancing collaborative efforts across varied stakeholders, thus emphasizing the importance of structured approaches in realizing strategic aims and bolstering collaboration. | en-US |
dc.description | Este estudio resalta el Proceso Analítico Jerárquico (AHP) como una herramienta eficaz en la gestión de proyectos complejos, enfocando colaboraciones de triple hélice e innovación educativa en Colombia. Se evidencia el uso de AHP como herramienta en la toma de decisiones estructuradas frente a retos propios de la diversidad de equipos en contextos interdisciplinarios, permitiendo evaluaciones integrales. Los resultados subrayan la capacidad de AHP para mejorar la gestión de proyectos de este tipo, ofreciendo un método cuantitativo robusto para superar incertidumbres y promover colaboraciones eficaces, contribuyendo a la teoría de gestión de proyectos y resaltando la importancia de métodos estructurados. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Economía y Negocios, Universidad Alberto Hurtado | en-US |
dc.relation | https://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/4439/1569 | |
dc.rights | Copyright (c) 2024 Journal of Technology Management & Innovation | en-US |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 | en-US |
dc.source | Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 19 No. 3 (2024); 113-126 | en-US |
dc.source | Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 19 Núm. 3 (2024); 113-126 | es-ES |
dc.source | 0718-2724 | |
dc.subject | Analytic Hierarchy Process | en-US |
dc.subject | project management | en-US |
dc.subject | Triple Helix | en-US |
dc.subject | educational innovation | en-US |
dc.subject | multicriteria decision making | en-US |
dc.subject | proceso analitico jerárquico | es-ES |
dc.subject | gestión de proyectos | es-ES |
dc.subject | triple hélice | es-ES |
dc.subject | innovación educativa | es-ES |
dc.subject | Toma de decisiones multicriterio | es-ES |
dc.title | Aplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Caso sobre Innovación Educativa en Colombia | en-US |
dc.title | Aplicación del Proceso Analítico Jerárquico en Proyectos de Triple Hélice: Un Estudio de Caso sobre Innovación Educativa en Colombia | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer-reviewed Article | en-US |