• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item

Chile and the League of Nations: Diplomatic Labour in the face of the Intellectualism (1921-1938)

Chile y la Sociedad de Naciones: labor diplomática frente a la cuestión intelectual (1921-1938)

Author
Yévenes Canales, Daniel

Full text
https://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/51159
Abstract
This article deals with Chilean foreign policy in the League of Nations and specifically analyses the roles assumed by various diplomatic agents in the International Commission for Intellectual Cooperation and the International Institute for Intellectual Cooperation, institutions whose purpose was to harmonise the troubled inter-war period through education. In view of the scarce historiographical production on this subject, we haveresorted, in order to carry out this research, to various unpublished documentary sources from the General Historical Archive of the Ministry of Foreign Affairs of Chile, the documentation issued by the United Nations and that kept in the National Library of Chile, in addition to the bibliographical consultation of specialists. In this sense, we maintainthat the Chilean state’s perception of intellectual cooperation is divided into two stages. The first corresponds to an indifferent collaboration in its objectives, while in the second, it opted for a contribution against the backdrop of Geneva idealism with the aim of becoming a reference in the international community.
 
Este artículo aborda la política exterior chilena en la Sociedad de Naciones y en específico analiza los roles asumidos por diversos agentes diplomáticos en la Comisión Internacional de Cooperación Intelectual y en el Instituto Internacional de Cooperación Intelectual, instituciones que tuvieron el propósito de armonizar el convulsionado periodo de entreguerrasa través de la educación. Ante la escasa producción historiográfica en esta temática, hemos recurrido, para realizar esta investigación, a diversas fuentes documentales inéditas del Archivo General Histórico del Ministerio de Relaciones Exteriores de Chile, a la documentación emanada de las Naciones Unidas y la conservada en la Biblioteca Nacional de Chile, además de la consulta bibliográfica de especialistas. En este sentido, sostenemos que la percepción del Estado chileno frente a la cooperación intelectual se divide en dos etapas. La primera corresponde a una colaboración indiferente en sus objetivos, mientras que en la segunda, se opta por una contribución en el fondo del idealismo ginebrino con el propósito de convertirse en un referente en la comunidad internacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB