‘The Kings of Publishing Piracy’. The Copyright Controversy between Ercilla and Sur (1936-1938)
“Los reyes de la piratería editorial”. La polémica por los derechos de autor entre Ercilla y Sur (1936-1938)
Author
Hernández Toledo, Sebastián
Abstract
This article analyses the role of piracy in the Chilean publishing industry, starting with the copyright dispute between the Sur publishing house and Editorial Ercilla between 1936 and 1938. Through publications in magazines, analysis of catalogues and correspondence between writers and editors, the implications for the book market of the negotiations, translations and publications of titles without the due permission of their authors are examined. The hypothesis is that piracy was a central practice in the development of Chilean publishing houses, as it allowed for an increase in the resources of the companies, as well as an expansion of the market in terms of supply. The text advances along three lines of analysis: first, it develops a conceptualisation of piracy as a key reading in the historiography of the book. Second, it examines its presence and impact on the Chilean cultural market and legislation. Thirdly, the professionalisation of Ercilla as a representative of literary diffusion is analysed. El presente artículo analiza el papel de la piratería en la industria editorial chilena a partir de la polémica por el pago de derecho de autor entre la editorial Sur y la Editorial Ercilla entre 1936 y 1938. Por medio de publicaciones en revistas, análisis de catálogos y correspondencia entre escritores y directores, se examinan las implicancias que tuvieron en el mercado del libro, las negociaciones, las traducciones y publicaciones de títulos sin el debido permiso de sus autores. La hipótesis sostiene que la piratería fue una práctica central en el desarrollo de las editoriales chilenas, ya que permitió el incremento de recursos de las empresas, así como una expansión del mercado en cuanto a la oferta. El texto avanza en tres líneas de análisis: primero, se desarrolla una conceptualización de la piratería como clave de lectura en la historiografía del libro. Segundo, se examina su presencia e impacto en el mercado y la legislación cultural chilena. Y, tercero, se analiza la profesionalización de Ercilla como representante de la difusión literaria.