• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item

Educational Unification in the Chilean Teaching Profession: Guild, System and Ideology, 1923-1973

La unificación educacional en el profesorado chileno: gremio, sistema e idearios, 1923-1973

Author
Reyes-Jedlicki, Leonora

Cabaluz-Ducasse, Fabián

Cornejo Núñez, Pablo

Full text
https://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/65409
Abstract
This article analyses the concept of educational unification developed by Chilean teachers and its connections with the Report on the Unified National School, establishing three dimensions for the analysis: guild unification, the educational system, and pedagogical ideologies. The meanings that the teaching profession made are studied, in three key moments of the twentieth century, in different social and political contexts of educational crisis between 1923 and 1973. The analysis was carried out based on the review of three periodical publications: Nuevos Rumbos for the period 1923-1932, Nervio for the period 1932-1953 and Educadores del mundo for the years 1956-1973. The results reveal that educational unification contains a mixture of pedagogical ideas, was based on diverse types of links between teachers’ organizations and political parties, and emerged from different capacities of agency of the teachers’ movement around educational transformation. In conclusion, it is proposed that this diversity of influences, which nurtured the demands and proposals contained in the teachers’ union, systemic and pedagogical struggles, matured into a definition of educational unification that materialized in the 1973 Report on the Unified National School.
 
En este artículo se analiza el concepto de unificación educacional desarrollado por el profesorado chileno y sus conexiones con el Informe sobre Escuela Nacional Unificada, estableciendo tres dimensiones para el análisis: la unificación gremial, el sistema educacional, y los idearios pedagógicos. Se estudian las significaciones que efectuó el magisterio en tres momentos claves del siglo XX, en diferentes contextos sociales y políticos de crisis educacional entre 1923 y 1973. El análisis se realizó sobre la base de la revisión de tres publicaciones periódicas: Nuevos Rumbos para abordar el período 1923-1932, Nervio para el período 1932-1953 y Educadores del Mundo para los años comprendidos entre 1956-1973. Entre los resultados se revela que la unificación educacional contiene una mixtura de idearios pedagógicos, esta se basó en diversos tipos de vínculos entre organizaciones docentes y partidos políticos y surgió de distintas capacidades de agencia del movimiento magisterial en torno a la transformación educacional. Como conclusión se propone que esta diversidad de influencias, que nutrieron las demandas y propuestas contenidas en las luchas gremiales, sistémicas y pedagógicas del profesorado, maduró en una definición de unificación educacional que se materializó en el Informe sobre Escuela Nacional Unificada de 1973.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB