From Students to Professionals: Experiences and Professional Competencies Developed by Former Participants of the Rural Health Work (TSR) Volunteer Program in Chile
De estudiantes a profesionales: Experiencias y competencias profesionales desarrolladas por ex participantes del voluntariado Trabajos de Salud Rural (TSR) en Chile
Author
Erices Riquelme, Samuel
Corvalán Paz, Tamara
Córdova Bozo, Mauricio
Guajardo Escobar, Judith
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/78610.54255/lim.vol13.num25.786
Abstract
The present study addresses the experience of volunteering in Chile through the vision of its former participants, with the purpose of knowing the learning and assessments that emerge from it and how what they learned is linked to their professional training and current work development. In this sense, the study focuses on 20 former participants of the TSR Rural Health Works volunteering in Chile.The exploratory-descriptive study uses the qualitative approach of phenomenological design, framed in the interpretive paradigm. Consistent with what has been described, the objective of the research is related to revealing the contributions in the personal and professional training of the people participating in the volunteer experience, considering the contribution that this entails through human development, also considering the contribution in social intervention that volunteering delivers. El presente estudio aborda la experiencia del voluntariado en Chile a través de la visión de sus exparticipantes, con la finalidad de conocer aprendizajes y valoraciones que se desprenden de ello y como se vincula lo aprendido con su formación profesional y el desarrollo laboral actual. En este sentido el estudio se enfoca en 20 exparticipantes del voluntariado Trabajos de Salud Rural TSR de Chile. El estudio de carácter exploratorio-descriptivo utiliza el enfoque cualitativo de diseño fenomenológico, enmarcado en el paradigma interpretativo. Consecuente con lo descrito, el objetivo de la investigación se relaciona con develar las contribuciones en la formación personal y profesional de las personas participantes en la experiencia de voluntariado considerando el aporte que conlleva aquello a través del desarrollo humano, considerando además el aporte en la intervención social que entrega el voluntariado.