The “madness to publish” in the University of the 21st Century
La “locura por publicar” en la Universidad del siglo XXI
Author
Salas, Gonzalo
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/79010.54255/lim.vol13.num25.790
Abstract
The University of the 21st century has radically changed its practices and has ceased to be that space that reflects, debates and questions the society in which we live. Academics we have had to change our practices to immerse ourselves in a model that prioritizes the awarding of Grants and the publication of articles indexed in the Scopus and Web of Science databases, which sustain the survival of a University in the various rankings that evaluate its performance. This article contributes to the reflection of only a part of this situation that has the different universities submerged in intellectual inopia, so that making a proper diagnosis of this situation is the first step for change. The concept of “the madness to publish” is used because it symbolizes the current framework in the University of the XXI century that needs urgent changes to take care of the ethos and scientific integrity of its community. La Universidad del siglo XXI ha cambiado radicalmente sus prácticas y ha dejado de ser ese espacio que reflexiona, debate y cuestiona a la sociedad en la cual vivimos. Las y los académicos hemos tenido que cambiar nuestras prácticas para sumergirnos en un modelo que prioriza la adjudicación de fondos externos y la publicación de artículos indexados en las bases de datos Scopus y Web of Science, que sostienen la supervivencia de la Universidad en los diversos rankings que evalúan su desempeño. El presente artículo contribuye a la reflexión de tan solo una parte de esta situación que tiene a las distintas universidades sumidas en la inopia intelectual, por lo que realizar un adecuado diagnóstico de esta situación es el primer paso para el cambio. Se utiliza el concepto “la locura por publicar” ya que simboliza el entramado actual en la Universidad del siglo XXI que necesita cambios urgentes para cuidar el ethos y la integridad científica de su comunidad.