Diagnostic Experience of Chilean Women on the Autism Spectrum: Towards Alternative Guidelines to DSM-5 Diagnostic Criteria
Experiencia Diagnóstica de Mujeres Chilenas en el Espectro Autista: Hacia Orientaciones Alternativas a los Criterios Diagnósticos del DSM-5
Author
Martínez Astorga, Consuelo Valentina
Jara Espinoza, Ivón Leticia
Martínez Figueroa, Ximena Aracelly
Henríquez Méndez, Yaritza Fernanda
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/87010.54255/lim.vol13.num26.870
Abstract
Research on Autism Spectrum Condition has been primarily biomedical, reflected in official discourses such as DSM-5 or ICD-11, which establish categorical diagnoses formed by unilateral criteria that do not consider the personal experience of the community and the dynamic expression of this condition, making its timely and accurate identification in women difficult. Hence the need to investigate: What are the diagnostic experiences of Chilean women who are part of the Autistic Spectrum Community regarding their condition that can contribute to the diagnostic criteria of the DSM-5? This study was based on a Qualitative Approach, with an Exploratory-Descriptive Scope and Phenomenological Design, conducting Focus Groups with autistic women from different groups and communities, considering them experts by experience and protagonists of their own history; from the Interpretative Phenomenological Analysis, the results include the contributions of autistic women to the diagnostic process, expanding the diagnostic vision of the Autism Spectrum Condition, providing their alternative orientations to prevent rigid, erroneous, and/or late diagnoses in women. For example, considering that social interaction in women has involved effort through learned strategies and camouflage. Thus, the need for differentiating diagnostic criteria for women is concluded, aiming for early diagnosis of women, based on training about autism in women and their visibility to break down stigmas and highlight ASC as a need for social changes. Las investigaciones de la Condición del Espectro Autista han sido principalmente biomédicas, plasmadas en discursos oficiales como DSM-5 o CIE-11 que establecen diagnósticos categoriales formados por criterios unilaterales que no consideran la experiencia propia del colectivo y la expresión dinámica de esta condición, dificultando su identificación oportuna y certera en mujeres. De ahí la necesidad de investigar: ¿Cuáles son las experiencias diagnósticas de mujeres chilenas que forman parte del colectivo del Espectro Autista respecto de su condición con las que pueden contribuir a los criterios diagnósticos del DSM-5? Este estudio se sustentó en el Enfoque Cualitativo, con un Alcance Exploratorio-Descriptivo y Diseño Fenomenológico, realizando Focus Group a mujeres autistas de distintas agrupaciones y comunidades considerándolas expertas por experiencia y protagonistas de su propia historia; del Análisis Fenomenológico-Interpretativo se desprenden como resultado las contribuciones de las mujeres autistas para el proceso diagnóstico que amplían la visión diagnóstica de la Condición del Espectro Autista, aportando sus orientaciones alternativas previniendo diagnósticos rígidos, erróneos y/o tardíos en mujeres, como por ejemplo, considerar que en mujeres la interacción social ha comprendido un esfuerzo bajo estrategias aprendidas y camuflaje. Así, se concluye la necesidad de criterios diagnósticos diferenciadores para mujeres, para un diagnóstico temprano de las mujeres, basado en la formación sobre autismo en mujeres y su visibilización para derribar estigmas y relevar la CEA como una necesidad de cambios sociales.