Effect of Bibliotherapy on the Development of Healthy Habits in Sixth Grade Children in Honduras and El Salvador
Efecto de la Biblioterapia en el Desarrollo de Hábitos Saludables en Niños de Sexto Grado en Honduras y El Salvador
Author
Larach Handal, Fabrizio
González, Pedronel
Funez, Karla
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/88810.54255/lim.vol13.num26.888
Abstract
This study was conducted with sixth-grade students from two public schools in Honduras and El Salvador, respectively, to describe and compare the effect of bibliotherapy on the development of habits acquired according to the González Rodríguez (2022) protocol. The approach of the present study is quantitative, quasi-experimental, and correlational. The statistical analysis did not reveal significant differences between the control and experimental groups for both Honduras and El Salvador. Significant differences were observed when comparing the pre and post measurements of the experimental group in both countries using the “t” test, with p-values of 0.00 and 0.03 for Honduras and El Salvador, respectively. In conclusion, bibliotherapy was effective in the children, as they developed several categories of habits, such as punctuality, eating fruits and vegetables, practicing sports, maintaining cleanliness and order, cooperation, courtesy, obedience, and responsibility, according to self-observations and reports from teachers and parents. It is recommended that future research include long-term follow-up to verify the persistence of these habits and assess whether the observed improvements are maintained over time. Este estudio se realizó con estudiantes de sexto grado de dos escuelas públicas de Honduras y El Salvador, respectivamente, con el objetivo de describir y comparar el efecto de la biblioterapia en el desarrollo de hábitos adquiridos según el protocolo de González Rodríguez (2022). El enfoque del presente estudio es cuantitativo, de tipo cuasiexperimental y correlacional. El análisis estadístico no reveló diferencias significativas entre los grupos de control y experimentales para Honduras y El Salvador. Se observaron diferencias significativas al comparar el antes y el después del grupo experimental en ambos países mediante la prueba “t”, con valores p=0.00 y p=0.03 para Honduras y El Salvador, respectivamente. En conclusión, la biblioterapia resultó efectiva en los niños, quienes lograron desarrollar diversas categorías de hábitos, tales como puntualidad, comer frutas y verduras, practicar deportes, mantener la limpieza y el orden, cooperación, cortesía, obediencia y responsabilidad, según lo reportado por autoobservación y por observaciones de profesores y padres. Se recomienda que futuras investigaciones incluyan un seguimiento a largo plazo para verificar la persistencia de estos hábitos y evaluar si las mejoras observadas se mantienen a lo largo del tiempo.