WORD AS AN IDEA
LA PALABRA COMO IDEA
Author
García Elizondo, Eduardo
Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/45810.4067/s0718-50652024000100207
Abstract
The present work proposes to analyze the rhetorical status that Walter Benjamin finds in the speech of traditions, in the context of the objective exposition (Darstellung) of ideas. Based on this, through a way of expository interpretation, we will address how, in The Origin of German Tragic Drama, the historiographic problem of philosophical terminology linked to reading´s field, to the elaboration of the eidetic understood in the passage from a logical-gnoseological critique to a rhetorical critique and to the constitutive incompatibility between knowledge and truth are articulated. After the exposition of these moments, we will arrive at some final considerations: in opposition to the idealist assumptions, the rhetorical conception of the word as an idea interrupts the metaphysical representation of the truth of the systematic philosophical discourse as the instrumental-linguistic perspective about the sign reduced to epistemic rationality. El presente trabajo se propone analizar el estatuto retórico que Walter Benjamin encuentra en el habla de las tradiciones, en el contexto de la exposición (Darstellung) objetiva de las ideas. En función de ello, mediante una vía de interpretación expositiva, abordaremos cómo se articula en Origen del Trauerspiel alemán el problema historiográfico de la terminología filosófica vinculada con el ámbito de la lectura, con la elaboración de lo eidético entendido en el pasaje de una crítica lógico-gnoseológica a una crítica retórica y con la incompatibilidad constitutiva entre conocimiento y verdad. A partir de la exposición de estos momentos, arribaremos a las consideraciones finales en las que señalamos que la concepción retórica de la palabra como idea, en la medida en que se contrapone con un fundamento de determinación idealista, interrumpe tanto la representación metafísica de la verdad presente en el discurso filosófico sistemático como la perspectiva lingüístico-instrumental del signo reducido a la racionalidad epistémica.