INTELLECTUAL VIRTUE AND COGNITIVE DETERMINISM: A CRITIQUE TO NEUROLIBERAL RATIONALITY
VIRTUD INTELECTUAL Y DETERMINISMO COGNITIVO: UNA CRÍTICA A LA RACIONALIDAD NEUROLIBERAL
Author
Mendoza-De Los Santos, Oscar Eliezer
Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/50510.4067/s0718-50652024000100223
Abstract
Neuroliberalism is a mode of governance that deliberately shapes human behavior in free societies by utilizing behavioral, psychological, and neurological knowledge. Although this approach to psychological governance has gained strength in recent decades, it is founded on a pessimistic view of human rationality, whose conceptual core is cognitive determinism, a thesis that posits the inevitable tendency to mistake in people’s decisions, due to human cognitive nature. My goal in this paper is to articulate an alternative view of human intellectual nature to that proposed by neuroliberalism, based on an approach centered on intellectual virtue. I argue that intellectual virtues are essential traits to constitute a form of relational rationality, far from the extremes represented by the views of neoclassical economics (homo economicus) and neuroliberalism (homo psychologicus), since human beings can work to cultivate qualities that enable them to cooperate in the attainment of knowledge and informed decision making, and not resign themselves to a form of governance that distrusts people’s intellectual agency, autonomy, reflexivity, as well as their capacity to take responsibility for gaining knowledge and making decisions about substantial aspects of their lives. El neuroliberalismo es el modo de gobernar basado en el uso del conocimiento conductual, psicológico y neurológico para, deliberadamente, moldear la conducta humana dentro de sociedades libres. Esta aproximación a la gobernanza psicológica ha tomado fuerza en décadas recientes y se sustenta en una visión pesimista de la racionalidad humana, cuyo núcleo conceptual es el determinismo cognitivo, tesis que plantea la inevitable tendencia al error en las decisiones de las personas, de la mano de la naturaleza cognitiva humana. Mi objetivo en este trabajo es articular una visión de la naturaleza intelectual humana alternativa a la propuesta por el neuroliberalismo, partiendo de un enfoque centrado en la virtud intelectual. Argumento que las virtudes intelectuales son cualidades esenciales para constituir una forma de racionalidad relacional, alejada de los extremos que representan tanto la visión de la economía neoclásica (homo economicus) como la delneuroliberalismo (homo psychologicus), puesto que los seres humanos pueden trabajar para cultivar cualidades que les permitan cooperar para la consecución de conocimiento y la toma de decisiones informadas, y no resignarse a una forma de gobernar que desconfía de la agencia intelectual de las personas, su autonomía, su reflexividad, así como de su capacidad para responsabilizarse de la obtención de conocimiento y la toma de decisiones sobre aspectos sustanciales de sus vidas.