• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item

Lingüística clínica: una respuesta a los cruces disciplinares entre la Lingüística y la Fonoaudiología

Author
Núñez Herrera, María Teresa; Universidad de Playa Ancha, Chile.

Agudelo Vizcaíno, María Fernanda; Universidad de Playa Ancha, Chile.

Rincón Aguirre, Alba Vanessa; Universidad de Playa Ancha, Chile.

Full text
http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/314
Abstract
El artículo aborda los cruces entre Lingüística y Fonoaudiología en la formación de fonoaudiólogos, destacando la falta de integración interdisciplinaria que limita la consolidación de un enfoque formativo integral. El objetivo del estudio es analizar las percepciones y experiencias de lingüistas y fonoaudiólogos, identificando zonas de convergencia, divergencia y oportunidades de diálogo interdisciplinar que fortalezcan la formación académica y profesional de fonoaudiólogos. Se utilizó una metodología cualitativa con alcance descriptivo, basada en entrevistas semiestructuradas a ocho participantes. Los resultados muestran una fragmentación en los saberes, dificultades en la comunicación entre disciplinas y la necesidad de construir espacios colaborativos. Se concluye que la Lingüística Clínica podría actuar como un puente interdisciplinario para fomentar consensos y mejorar la formación de fonoaudiólogos. The article addresses the intersections between Linguistics and Speech-Language Pathology in the training of speech-language pathologists, highlighting the lack of interdisciplinary integration that limits the establishment of a comprehensive educational approach. The aim of the study is to analyze the perceptions and experiences of linguists and speech-language pathologists, identifying areas of convergence, divergence, and opportunities for interdisciplinary dialogue that could enhance their academic and professional training. A qualitative methodology with a descriptive scope was employed, based on semi-structured interviews with eight participants. The results reveal a fragmentation in knowledge, difficulties in communication between disciplines, and the necessity to create collaborative spaces. It is concluded that Clinical Linguistics could serve as an interdisciplinary bridge to foster consensus and improve the training of speech-language pathologists.
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB