• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

Youth, festivity and market: a study on Ouro Preto/MG’s carnival

Juventud, fiesta y mercado: un estudio acerca del carnaval de Ouro Preto – Minas Gerais;
Juventude, festa e mercado: um estudo do Carnaval de Ouro Preto - Minas Gerais

Author
Soutto Mayor, Sarah Teixeira 

Rosa, Maria  Cristina

Full text
http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/712
10.32735/S0718-6568/2010-N26-712
Abstract
This article intends to analyze how youth and the characteristics socially assigned to them emerge in a festive scenario, very influenced by the entertainment industry, based on the commodification process of the carnival from a brazilian city, Ouro Preto, Minas Gerais (MG). For this, a study about the city’s carnival was made in 2009 using the qualitative approach and combining bibliographic, documentary and field research. Without ignoring the numerous possibilities of appropriation of the individuals can have in the time-space of the festivity, which is plural, we identified youth as being the main product sold in the entertainment market, allied to specific ways of being young, to looks and styles bound to forms of experiencing carnival. The festivity, that until very recently used to happen on the streets of the city with the unpaid participation of revelers, became a paid, private and destined to the young public super production.
 
Este artículo pretende analizar, el proceso de mercantilización y comercialización del carnaval de Ouro Preto, Minas Gerais (MG), Brasil, en el cual la juventud y las características que le son socialmente atribuidas emergen en un escenario festivo, influenciado principalmente por la industria del entretenimiento. Para ello, se realizó un estudio del carnaval de esta ciudad del año 2009, desde un enfoque cualitativo, combinando las investigaciones bibliográfica, documental y de campo. Sin desconsiderar las múltiples posibilidades de apropiación de los sujetos en el diverso y plural tiempo-espacio de la fiesta, se identificó que las variadas formas específicas de ser joven, sus looks y estilos de vivenciar el carnaval, son el principal producto a ser vendido en el mercado de la diversión y del entretenimiento. La fiesta, que hasta hace muy poco tiempo ocurría en las calles de la ciudad, con posibilidad de participación gratuita, se transforma así en mega-producciones pagadas, privadas y destinadas principalmente al público joven.
 
Este artigo pretende analisar o processo de mercantilização e comercialização do Carnaval de Ouro Preto, Minas Gerais (MG), Brasil, em que a juventude e as características que são socialmente atribuídas a este grupo emergem em um cenário festivo, influenciado principalmente pela indústria do entretenimento. Para isso, foi realizado em 2009 um estudo de abordagem qualitativa sobre o carnaval nesta cidade, combinando as pesquisas bibliográfica, documental e de campo. Sem desconsiderar as múltiplas possibilidades de apropriação dos sujeitos no tempo-espaço diverso e plural da festa, foi identificado que as diversas formas específicas de ser jovem, seus olhares e modos de viver o carnaval, constituem o principal produto a ser vendido no mercado de diversão e entretenimento.  A festa, que até recentemente ocorria nas ruas da cidade, com possibilidade de participação livre e gratuita, se transforma assim em mega-produções pagas, privadas e destinadas principalmente ao público jovem.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB