Violeta Parra: An Intermedial Representation Project
Violeta Parra: Un Proyecto de Representación Intermedial
Author
E. Mundaca, Alejandro
Abstract
This article proposes to read Parra's artistic projects as one of representation, developed between 1954 and 1967, defined by three intermedial procedures: integration, transformation and interrelation. Consequently, it suggests a triple genealogy (musical, literary, and visual) from which Parra critically introduces new elements, such as the visibility of live singers through a mediation that begins with sound recordings and extends to plastic and audiovisual works. Subsequently, these representations are showcased in conferences, courses, and books, eventually becoming part of the museum she established in Concepción, later reimagined as La Carpa de la Reina. En este artículo propongo leer los proyectos artísticos de Parra como uno de representación, desarrollado entre 1954 y 1967, definido por tres procedimientos intermediales: integración, transformación e interrelaciones. Para ello planteo una triple genealogía, musical, literaria y visual, a partir de la cual Parra presentó críticamente nuevos elementos, como la visibilización de cultores vivos a través de una mediación que comenzó con grabaciones sonoras, obras plásticas y audiovisuales. Luego, es representado en conferencias, cursos y libros, para finalmente formar parte del museo que creó en Concepción y que después reformuló en La Carpa de la Reina.