Can the sicarios speak? Voice and testimony of the sicario as a subaltern subject in fiction
¿Pueden hablar los sicarios? Voz y testimonio del sicario como sujeto subalterno en la ficción
Author
Parejas Fierro, Héctor
Abstract
This article seeks to investigate the notion of the subaltern subject and its inherent enunciative-discursive incapacity in the sicaresque novel. In the first place, the relationship between the literate and the subaltern will be analysed from the theoretical-critical approach provided by the studies of Dr. Margarita Jácome and Dr. Oscar Osorio, dialoguing the positions of both academics and emphasising the narrative-linguistic strategies that they identify within two constitutive novels of the genre: La Virgen de los sicarios by Fernando Vallejo and Sangre ajena by Arturo Alape. Secondly, the narrative structure of Cachorro by Charlie Becerra will be analysed, with special attention to the figure of the narrator and his voice, with the aim of exploring the possibility of subverting the literate-subaltern dialectic and thereby endowing the sicario character with an autonomous voice and an enunciative-discursive capacity as a subalternised subject. Finally, having established this possible autonomy, the narrative-figural discourse of Cachorro will be analysed through the work of quotations in order to discern the purpose of this discourse and the ethical implications of giving a voice to the sicario in fiction. El presente artículo busca indagar sobre la noción de sujeto subalterno y su inherente incapacidad enunciativa-discursiva en la novela sicaresca. En primer lugar, se analizará la relación entre el letrado y el subalterno desde el enfoque teórico-critico que proporcionan los estudios de la Dra. Margarita Jácome y el Dr. Oscar Osorio, dialogando las posturas de ambos académicos y enfatizando las estrategias narrativo-lingüísticas que ellos identifican al interior de dos novelas constitutivas del género: La Virgen de los sicarios de Fernando Vallejo y Sangre ajena de Arturo Alape. En segundo lugar, se analizará la estructura narrativa de Cachorro de Charlie Becerra, con especial atención en la figura del narrador y su voz, esto con el objetivo de explorar la posibilidad de subvertir la dialéctica letrado-subalterno y con ello dotar de una voz autónoma y capacidad enunciativa-discursiva al personaje sicario en tanto que sujeto subalternizado. Por último, establecida esta posible autonomía, se analizará a través del trabajo de citas el discurso narrativo-figural de Cachorro en aras de discernir cuál es el propósito de dicho discurso y cuáles son las implicancias éticas de otorgar voz al sicario en la ficción.