Show simple item record

La superación del Eurocentrismo. Enriquecimiento del saber sistémico y endógeno sobre nuestro contexto tropical

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorFals Borda, Orlando
dc.creatorMora-Osejo, Luis  Eduardo
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:05:35Z
dc.date.available2019-04-11T21:05:35Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/267
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2004-N7-267
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25431
dc.descriptionThis article -extension of a paper by the authors- traces the current debate over the effects of Eurocentrism in the development and simultaneous widening of the gap between the north and south, and the responsibility of scientists to undertake the study and analysis of the causes of what is happening in the societies and territories if the south. It questions the attitude of giving universal validity to scientific knowledge originated in Europe and still more to the innovations or products that come from there. Then it postulates the need to build endogenous paradigms taking into consideration the particularities of a country both Amazonian as Andean in all its complexity, which requires a creative search. Finally postulates the need for a science policy that will arise from a participative university.en-US
dc.descriptionEl presente artículo –ampliación de una ponencia de los autores- recorre la actual polémica sobre los efectos del eurocentrismo en el desarrollo y simultáneo ensanchamiento de la brecha entre los países del norte y del sur, y la responsabilidad que tienen los científicos de ocuparse en el estudio y análisis de las causas lo que viene ocurriendo en las sociedades y territorios del sur. Se cuestiona la validez de considerar universal el conocimiento científico originado en Europa y con mayor razón las innovaciones o productos que de allí surgen. Postula la necesidad de construir paradigmas endógenos tomando en consideración las particularidades de un país tanto amazónico como andino con toda su complejidad, lo que requiere una búsqueda creativa. Postula finalmente la necesidad de una política científica propia que surja de una universidad participativa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/267/445
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/267/446
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 7 (2004): Saberes (s), ciencias (s) y tecnologías (s)es-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjecteurocentrism; scientists; endogenous paradigms; complexity; participative universityen-US
dc.subjecteurocentrismo; científicos; paradigmas endógenos; complejidad; universidad participativaes-ES
dc.titleOvercoming Eurocentrism. Enrichment of systemic and endogenous knowledge on our tropical contexten-US
dc.titleLa superación del Eurocentrismo. Enriquecimiento del saber sistémico y endógeno sobre nuestro contexto tropicales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record