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Social action and decolonization through music in Colombia: Collective practices, narratives of equality, and the armed conflict

Acción social y descolonización por medio de la música en Colombia: educación musical, prácticas colectivas y narrativas de igualdad

Author
Rojas Enciso, Juan Sebastián

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/70350
Abstract
This article examines music programs and projects oriented towards social action in Colombia by studying the ideas expressed by music educators, who are central actors for the development and growth of such programs. Due to the implementation of neoliberal multicultural policies, this kind of projects have flourished in Colombia during the last thirty years, taking multiple forms. Such a diversity also reveals gaps in their scope (local, regional, national) and dimension (small, big), as well as in their identity-building character (focus on certain population groups). However, the analysis suggests that projects focused on music education as social action also share a series of structural features. This multiplicity of music practices —foundational in processes of cultural construction— displays varied spheres for the expression of multiculturalism in Colombia. Therefore, along with a variety of musical cultures in Colombia, diverse ideas about what music is are also plenty. In this article, I explore whether this epistemic diversity influences the implementation of said programs. Based on a survey with 109 participants and 23 semi-structured interviews, I critically analyze three issues that are key for music educators in Colombia: i) diverse ideas about collective and participatory music practices, ii) discourses about equality and equity, and iii) the roles of music in the internal armed conflict. The findings suggest that, despite shared interests, the consequences of colonial difference (Mignolo 1999) play an important role in drawing conceptual nuances that sustain these diverse practices. Here, I question the assumptions of some projects, the practice of which aligns with capitalistic, imposing, and westernizing notions of development. Studies like this one contribute to strengthening narratives and actions that acknowledge and value diversity, questioning hegemonic canons and providing opportunities to refine tools that bring music closer to social action.
 
En este artículo examino los proyectos musicales orientados hacia la acción social en Colombia basándome en las ideas de los educadores musicales, quienes los implementan de manera directa. Proyectos de este tipo se han multiplicado desde los últimos treinta años en Colombia con el auge de las políticas culturales neoliberales, y los mismos adquieren formas muy diversas. Esto revela algunas brechas tanto en su ámbito (local, regional, nacional) y dimensión (pequeño, grande), como en su carácter identitario (enfoque en ciertos grupos poblacionales). Más allá de esta diversidad, hay también elementos comunes que son estructurales en todas las experiencias. Las múltiples prácticas musicales en Colombia —históricamente fundamentales en procesos de construcción cultural— proporcionan contextos variados y profundos de expresión de la multiculturalidad. En Colombia existen múltiples culturas musicales y también ideas diversas acerca de lo que es la música. En este artículo muestro cómo esta diversidad epistémica influye en la implementación de proyectos musicales orientados hacia la acción social. A partir de una encuesta con 109 registros y 23 entrevistas semiestructuradas, analizo críticamente tres temas fundamentales para los educadores musicales: i) la idea de práctica musical colectiva y participativa, ii) los discursos acerca de igualdad y equidad, y iii) la música en el conflicto armado. Los hallazgos sugieren que, a pesar de intereses comunes, las consecuencias de la diferencia colonial (Mignolo 1999) determinan ciertos matices conceptuales que sustentan las distintas prácticas, perpetuando las lógicas coloniales. Aquí cuestiono los principios de algunas iniciativas cuya praxis se alinea con discursos del desarrollo socioeconómico impositivo, paternalista y occidentalizante. Estudios como este contribuyen a fortalecer narrativas y acciones que valoren la diversidad, controvirtiendo cánones hegemónicos y generando herramientas que acerquen más la música a la acción social.
 
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