Disruptive Voices and Bodies: Toward an Understanding of the Cuban Repa-Reggaeton Scene
Voces y cuerpos disruptivos: Hacia una comprensión de la escena repa-reguetonera cubana
Author
Lavielle Pullés, Ligia
Favero, Paolo S. H.
Abstract
One of the most influential socio-musical phenomena in the contemporary cultural and popular landscape of Latin America and the Caribbean emerges from the rise of genres known as urban music. In Cuba, the impact of reggaeton, trap, and, more recently, the so-called "reparto" genre is notable and continues to expand across diverse age groups. Since the late 20th century, this topic has sparked debates regarding its origins, its ties to the music industry, the role of women as both a theme and creators, and the defining characteristics of genres like reggaeton. However, less attention has been given to the dynamics of participation and creation among all the agents involved in this socio-musical activity. In this regard, we have found that adopting the post-subcultural concept of "scene" provides a better understanding of the relationships among consumers, distributors, creators/producers, and the overall participants within this ecosystem.
Our research, rooted in the fields of the sociology of music and ethnography, dissects the components of what we call the repa-reggaeton scene in one of Cuba's most important cities. A microsocial perspective allowed us to understand how these actors organize their work and to access their ideologies, interests, and translocal dimensions. Likewise, we explored how macro-social phenomena, such as migration and COVID-19, have influenced this scene—trends that may reflect similar dynamics in other Cuban and Latin American musical contexts. Uno de los fenómenos sociomusicales más influyentes del panorama contemporáneo, popular y cultural de América Latina y el Caribe se origina con el auge de géneros conocidos como música urbana. En Cuba, el influjo del reguetón, el trap y, recientemente el conocido “reparto” es notable y se extiende cada vez más a disímiles sectores etarios. Desde las postrimerías del siglo XX el tema ha suscitado discusiones acerca de su origen, hermanamiento con la industria musical, el rol de las mujeres como temática o creadoras así como las características de géneros como el reguetón. Sin embargo, no ha sido muy abordada la dinámica de participación y creación de todos los agentes que generan esta actividad sociomusical. Al respecto, hemos comprendido que adoptar el concepto post-subculturalista de escena aporta comprensión hacia las relaciones entre consumidores, distribuidores, creadores/productores y en general todos los que la integran. Nuestro trabajo toma forma desde los campos de la sociología de la música y la etnografía para diseccionar las partes componentes de lo que denominamos escena repa-reguetonera en una de las ciudades más importantes de Cuba. La mirada microsocial nos ayudó a entender cómo organizan el trabajo y tener acceso a sus ideologías, intereses y dimensiones translocales. Del mismo modo, hemos explorado cómo le han influido fenómenos macrosociales (como la migración o la COVID-19), lo cual puede ser representativo de otros campos musicales del territorio cubano y latinoamericano.