Show simple item record

La Interpretación Histórica como concepto fundamental de la Educación Histórica

dc.creatorChapman, Arthur
dc.date2024-04-11
dc.date.accessioned2025-06-19T20:45:56Z
dc.date.available2025-06-19T20:45:56Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/12356
dc.identifier10.29393/RH31-2HIAC10002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254806
dc.descriptionThis paper begins by reviewing the range of ways in which historical thinking concepts are modelled in contemporary Anglophone history education discourse, and identifies a focus on historical accounts and historical interpretations as being characteristic of English history education traditions. Arguments are advanced for the importance and priority of an understanding of historical accounts and interpretations in the understanding of all historical thinking concepts. A model of how historical accounts and interpretations work is then presented and elaborated, showing how the considerations advanced play a central role in a wide range of ways of making sense of the past. The paper concludes by arguing for the centrality of understandings of accounts and interpretations to history education in our contemporary multi-storied contexts, where appreciating the plurality of ways of making sense of history is vital in a number of senses.en-US
dc.descriptionEste artículo comienza revisando la gama de formas en que los conceptos del pensamiento histórico se modelan en el discurso de la educación histórica anglófona contemporánea, e identifica un enfoque en los relatos históricos y las interpretaciones históricas como características de las tradiciones de la educación histórica inglesa. Se presentan argumentos a favor de la importancia y prioridad de la comprensión de los relatos e interpretaciones históricas en el análisis de todos los conceptos del pensamiento histórico. Luego se presenta y elabora un modelo de cómo funcionan los relatos e interpretaciones históricas, mostrando cómo las consideraciones adelantadas juegan un papel central en una amplia gama de formas de dar sentido al pasado. El artículo concluye defendiendo la centralidad de la comprensión de los relatos y las interpretaciones para la educación histórica en nuestros contextos contemporáneos de múltiples historias, donde apreciar la pluralidad de formas de dar sentido a la historia es vital en varios sentidos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Historia de la Facultad de Humanidades y Arte de la Universidad de Concepciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/12356/10872
dc.rightsDerechos de autor 2024 Arthur Chapmanes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Historia; No. 31 (2024); hc380en-US
dc.sourceRevista de Historia; Núm. 31 (2024); hc380es-ES
dc.sourceRevista de Historia; n. 31 (2024); hc380pt-BR
dc.source0717-8832
dc.source0716-9108
dc.subjectHistoriaes-ES
dc.subjectEducación Históricaes-ES
dc.subjectPensamiento históricoes-ES
dc.subjectInterpretación y relatos históricoses-ES
dc.subjectHistoryen-US
dc.subjectHistory educationen-US
dc.subjectHistorical thinkingen-US
dc.subjectHistorical interpretation and accountsen-US
dc.titleHistorical interpretation as the foundational concept for history educationen-US
dc.titleLa Interpretación Histórica como concepto fundamental de la Educación Históricaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record