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Adam Ferguson y la difícil articulación entre el comercio y la virtud

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorWences Simon, María  Isabel
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:05:39Z
dc.date.available2019-04-11T21:05:39Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/454
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2006-N14-454
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25481
dc.descriptionDuring the Enlightenment period, a divulged discourse proclaimed the supremacy of the economic sphere above the political and ethical ones. However, Adam Ferguson, one of the main exponents of the Scottish Enlightenment, did not accept thus. To him, the arrival of commercial society —the market—,decisive for economic progress, also brought about a disequilibrium which threatened the future of society. The political element was fundamental in order to preserve societies. Twom models were thus confronted: one based on the principle that seemed able to guide human relationships universally: economic exchange; an on the other hand, an image of civil society based on the virtuosity of the citizen. Ferguson was a defender of the second model; for him, a virtuous man is not the one who serenely contemplates what is happening around him, but one who through his active exercise of virtuosity looks up to the political sphere. In this way, virtuosity and politics become closely connected.en-US
dc.descriptionDurante el período Ilustrado hubo un discurso difundido que aclamaba la supremacía de la esfera económica sobre lo político y lo ético. Adam Ferguson, destacado filósofo de la Ilustración escocesa, no lo compartía, juzgándolo monolítico y reductor. Pensaba que la llegada de la sociedad comercial –del mercado-, decisiva para el progreso económico, fue también factor de desequilibrios que amenazaban el porvenir de la sociedad. Lo político era un elemento fundamental de la reproducción social. Se confrontaban dos modelos: uno basado en el principio que parecía guiar, universalmente, las relaciones entre los hombres: el intercambio económico; y una representación de la sociedad civil basada en la virtud del ciudadano. Ferguson defendió el segundo: un hombre virtuoso no es el que serenamente contempla lo que pasa a su alrededor, sino aquel que ejerciendo su virtud activa mira a lo político. En esta perspectiva, lo virtuoso y lo político se encuentra estrechamente enlazados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/454/823
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/454/824
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 14 (2006): Hacia una cultura del aguaes-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectAdam Ferguson; civic virtue; commerce; corruptionen-US
dc.subjectAdam Ferguson; virtud cívica; comercio; corrupciónes-ES
dc.titleAdam Ferguson and the Complex Relationship between Commerce and Virtueen-US
dc.titleAdam Ferguson y la difícil articulación entre el comercio y la virtudes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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