Estudios Comparados de Expectación Teatral: herramientas para la investigación-creación
Author
Dubatti, Jorge
Full text
https://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/8053410.5354/0719-6490.2025.80534
Abstract
To conduct our research with spectators, we work within the Comparative Studies of Theatrical Expectation (ECET) discipline. We
have been working on theatrical expectation for over two decades at the Buenos Aires School of Spectators (EEBA, founded in 2001)
and other institutions in the International Network of Spectators’ Schools (REDIEE). However, we are not only referring to the work we do at the Buenos Aires School of Spectators, and more recently at the Spectators’ Schools of Santa Fe (Santa Fe province) and at the Artistic
Laboratory of Expectation at the Patagonian University Institute of the Arts (IUPA) in General Roca (Río Negro province); we are also
referring to our work with artist-spectators, teacher-spectators, and student-spectators in undergraduate and graduate university classes
(Dubatti, 2024a). Para el desarrollo de nuestras investigaciones con espectadoras/es, trabajamos con la disciplina Estudios Comparados de Expectación
Teatral (ECET)1. En materia de expectación teatral, venimos trabajando desde hace más de dos décadas en la Escuela de
Espectadores de Buenos Aires (EEBA, fundada en 2001) y otras de las instituciones de la Red Internacional de Escuelas de Espectadores
(REDIEE). Pero no nos referimos solo a la tarea que desempeñamos en la Escuela de Espectadores de Buenos Aires, y más recientemente
en las Escuelas de Espectadores de Santa Fe (provincia de Santa Fe) y en el Laboratorio Artístico de Expectación en el Instituto Universitario Patagónico de las Artes (IUPA) en General Roca (provincia de Río Negro); también a nuestra labor con artistas-espectadoras/es, docentes-espectadoras/es y estudiantes-espectadoras/es en clases de grado y posgrado universitarias (Dubatti, 2024a).