On the verge of radical theater: scenic vibrations of a rebellious theater
Ad portas de un teatro radical: vibraciones escénicas de un teatro rebelde
Author
Valenzuela Valdés, Sergio
Full text
https://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/8053710.5354/0719-6490.2025.80537
Abstract
This article proposes a renewed analytical framework to examine contemporary Chilean theatrical works—Animales de trabajo,
Figura humana, and Volver al volcán—that navigate between the postmodern, the postdramatic, and the posthistorical. Departing
from a critique of the Effect/Affect model (Valenzuela, 2011), we suggest an interpretive matrix that allows for the mapping of what
we call “rebel theater” through six constitutive axes: (1) the tensions between Resonance/Acceleration, (2) the Interconnection of the
Sensory Framework (sound, visuals, and text), (3) the processes of Expanding-Flowing-Eroding established forms, (4) the Vibration
of Political Questioning, (5) the Transformations of Paradigms of Meaning, and (6) Resistances as Ecological Practices.While these
works do not yet constitute a radical theater in the strictest sense, analyzing their vibrations provides glimpses of a potential emerging
radicality within the South American context of the Anthropocene. Their particularity lies in how they oscillate between: a) the social
(as a space for collective practices), b) the labor-related (as an exploration of productive bodies), and c) the telluric (as a territorybody
link), generating resonances that exceed the frameworks of European postdramatism (Lehmann, 2013). This study does not aim
to prove the existence of a constituted radical theater, but rather to offer tools to measure potential degrees of radicality through
the analysis of their scenic vibrations. More than representing crises, these works produce resonances that interrogate neoliberal
conditions from the Chilean context, opening up questions about their possible evolution toward more radical forms of theater as a
social technology. Este artículo propone un marco analítico renovado para examinar obras teatrales chilenas contemporáneas (Animales de trabajo, Figura
humana, Volver al volcán) que transitan entre lo posmoderno, lo posdramático y lo poshistórico. Partiendo de una crítica al modelo
Efecto/Afecto (Valenzuela, 2011), se sugiere una matriz interpretativa que permite cartografiar lo que denominamos “teatro rebelde» a
través de seis ejes constitutivos: (1) las tensiones entre Resonancia/Aceleración, (2) la Interconexión del Entramado Sensorial (sonoridad,
visualidad y textualidad), (3) los procesos de Expandir-Fluir-Erosionar formas establecidas, (4) la Vibración de Cuestionamientos
políticos, (5) las Transformaciones de Paradigmas de Sentido, y (6) las Resistencias como Prácticas Ecológicas. Estas obras no
constituyen aún un teatro radical propiamente dicho, pero permiten visualizar —a través del análisis de sus vibraciones— indicios de una
potencial radicalidad emergente en el contexto sudamericano del Antropoceno. Su particularidad reside en cómo oscilan entre: a) lo
social (como espacio de prácticas colectivas), b) lo laboral (como exploración de cuerpos productivos), y c) lo telúrico (como vínculo
territorio-cuerpo), generando resonancias que exceden los marcos del posdramatismo europeo (Lehmann, 2013). El estudio no pretende
demostrar la existencia de un teatro radical constituido, sino ofrecer herramientas para medir los grados de radicalidad potencial a
través del análisis de sus vibraciones escénicas. Estas obras, más que representar crisis, producen resonancias que interrogan las
condiciones neoliberales desde el contexto chileno, abriendo preguntas sobre su posible evolución hacia formas más radicales de
teatro como tecnología social.