• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

Intonation of assertive utterances in Spanish in Contact with the San Andrés Creole: A Sociolinguistic Approach

Entonación de enunciados aseverativos en el español en contacto con el criollo sanandresano

Author
Ortega Ortega, Alex

Rueda Chaves, John

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/75916
Abstract
This research analyzes the intonation of unmarked asseverative utterances in Spanish in contact with the Creole of San Andrés. The sample consists of 360 tokens extracted from 18 semi-structured interviews conducted with late sequential bilingual Raizal speakers, with Spanish as their L2. The speakers were stratified according to variables such as age, gender, educational level, and the informants’ spoken Spanish dialect; corresponding to the acquired variety as L2. In the results, the prenuclear accents do not have a prototypical pattern. The most frequent accent is H*. However, bitonal accents in the first position (L+(¡)H*, L+ (¡)H* and L*+(¡)H) are abundant; thought, none exceeds the frequency of H* particularly. In the nuclear accent, the results are more conclusive. L* and L+(¡)H* dominate, in equal percentages. Nevertheless, this variation is conditioned by social factors: L* is favored by informants with educational level two (secondary school), informants aged 20 to 54 years, women, and thosewho have a variety of Spanish close to the Bogotá dialect or with clear influence from Creole. On the other hand, L+(¡)H* is favored by educational levels one (primary school) and three (university-professional), informants over 55 years old, men, and those who have a variety of Spanish close to Cartagena’s and Barranquilla’s dialects.
 
En este trabajo, se analiza la entonación de enunciados aseverativos no marcados en el español en contacto con el criollo de San Andrés. La muestra se compone de 360 enunciados extraídos de 18 entrevistas semidirigidas hechas a hablantes raizales bilingües secuenciales o tardíos con el español como L2. Los hablantes han sido estratificados según las variables edad, género, nivel educativo, además de tipo de español hablado, la cual corresponde a la variedad adquirida como L2. En los resultados, el prenúcleo no cuenta con una configuración prototípica. El acento más frecuente es H*. Sin embargo, son abundantes los bitonos en la primera posición (L+(¡)H*, L+<(¡)H* y L*+(¡)H), aunque ninguno en particular supere la frecuencia de H*. En el acento nuclear, los resultados son más concluyentes. Priman, en igual porcentaje, L* y L+(¡)H*. Esta variación está condicionada por factores sociales: L* es favorecido por informantes con nivel educativo dos (secundaria), informantes de 20 a 54 años, por mujeres y por aquellos que tiene una variedad de español cercana a la bogotana o que poseen clara influencia del criollo; por su parte, L+ ¡)H* es favorecido por los niveles educativos uno (primaria) y tres (universitario-profesional), por mayores de 55 años, por hombres, y por aquellos que tiene una variedad de español cercana a la cartagenera y a la barranquillera.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB