Foreign feminist policy of Chile
Política exterior feminista de Chile
Author
González Pizarro, Sergio Andrés
Mercado Martínez, Sandra
Salinas, Sius-geng
Abstract
The article analyzes the phenomenon of Chile's feminist foreign policy under the government of Gabriel Boric (2022-2025) and the evolutionary process of gender-inclusive foreign policy developed over the last three decades. The methodology employed is qualitative, based on the analysis of primary sources, such as accounts from relevant actors collected through semi-structured interviews and official documents from the Chilean government, as well as secondary sources from specialized literature. Additionally, using a mixed methodology in the MAXQDA-24 software, the priorities of foreign policy reflected in its digital diplomacy on social media platform X were categorized, analyzing both the quantitative and qualitative position of Chile's feminist foreign policy. It was concluded that the country has made progress in implementing feminist foreign policy, both domestically and internationally, across multilateral, bilateral, commercial, and multi-thematic dimensions, among others. Furthermore, it has become one of the main topics on the foreign relations agenda and has established a niche leadership for Chile in the international community. However, the presidency's digital agenda has not reflected this progress in the foreign policy agenda, and the future of this policy is not guaranteed, depending primarily of cultural and organizational advances on the formalization of the Gender Directorate within the Ministry of Foreign Affairs before the next administration. El artículo analiza el fenómeno de la política exterior feminista de Chile bajo el gobierno de Gabriel Boric (2022-2025) y el proceso evolutivo de la política exterior inclusiva de género desarrollada durante las últimas tres décadas. La metodología empleada es cualitativa, basada en el análisis de fuentes primarias, como relatos de actores relevantes recopilados a través de entrevistas semiestructuradas y documentos oficiales del gobierno de Chile, así como fuentes secundarias de la literatura especializada. Además, utilizando una metodología mixta en el software MAXQDA-24, se categorizaron las prioridades de la política exterior reflejadas en su diplomacia digital en la red social X, analizando tanto la posición cuantitativa como cualitativa de la política exterior feminista de Chile. Se concluyó que el país ha avanzado en la implementación de la política exterior feminista, tanto a nivel interno como internacional, en dimensiones multilaterales, bilaterales, comerciales y multitemáticas, entre otras. Adicionalmente, se ha convertido en uno de los temas principales de la agenda de relaciones exteriores y ha establecido un liderazgo de nicho chileno en la comunidad internacional. Sin embargo, la agenda digital de la presidencia no ha reflejado este avance en la agenda de la política exterior, y el futuro de esta política no está garantizado, dependiendo principalmente de avances culturales y organizacionales, como de la formalización de la Dirección de Género dentro del Ministerio de Relaciones Exteriores antes del próximo gobierno.