Transfers from Chile to international organizations: Challenges in coordination and strategic influence
Transferencias de Chile a organismos internacionales: Desafíos de coordinación e influencia estratégica
Author
Navarrete Yáñez, Bernardo
Abstract
This study examines whether financial transfers from the Chilean state to international organizations (IOs) are strategically oriented toward influencing IO agendas or, alternatively, whether they respond primarily to a reactive logic of institutional compliance. Drawing on data from the Council for Transparency, a systematic literature review, descriptive statistical analysis, and text mining, the study concludes that Chile’s policy on transfers to IOs lacks a consolidated strategic orientation. In practice, these contributions operate largely as administrative obligations, without explicit objectives of international positioning. Nonetheless, specific cases of voluntary contributions channeled through certain public institutions are identified. The empirical evidence reveals a high concentration of funds in general-purpose organizations, such as the United Nations system, followed by entities with social, cultural, and humanitarian objectives, and to a lesser extent, economic ones. The Undersecretariat of Foreign Affairs centralizes more than 75% of the total transferred, reflecting a highly concentrated management structure. The institutional and public policy implications of these findings are discussed within the broader debates on international governance and state financial accountability. Este estudio examina si transferencias financieras del Estado de Chile a organismos internacionales (OIs) se orientan estratégicamente para incidir en las agendas de los OIs o si, por el contrario, responden a una lógica reactiva de cumplimiento institucional. A partir del análisis de datos provenientes del Consejo para la Transparencia, una revisión sistemática de literatura, análisis estadístico descriptivo y minería de texto, se concluye que la política chilena de transferencias a OIs carece de una orientación estratégica consolidada. En la práctica, estas contribuciones operan mayoritariamente como obligaciones administrativas, sin objetivos explícitos de posicionamiento internacional. No obstante, se identifican casos puntuales de aportes voluntarios canalizados por determinadas instituciones públicas. La evidencia empírica muestra una alta concentración de fondos en organizaciones de carácter general, como el sistema de Naciones Unidas, seguidas por entidades con fines sociales, culturales y humanitarios, y en menor medida, económicas. La Subsecretaría de Relaciones Exteriores centraliza más del 75 % del total transferido, lo que refleja una estructura de gestión altamente concentrada. Se discuten las implicancias institucionales y de política pública de estos hallazgos en el marco de los debates sobre gobernanza internacional y rendición de cuentas financiera estatal.