Heritage Day: an approach to heritage participation in Chile
Día de los Patrimonios: una aproximación a la participación en patrimonio en Chile
Author
Ossa González, Bárbara
Serra Anguita, Daniela
Abstract
Heritage Day is an annual event established in 1999 for heritage dissemination in Chile. Based on its study, this article analyzes how the understanding and participation in heritage have changed in recent years, within the framework of this event, as well as the challenges and opportunities this entails for heritage policies. This is framed within a broader reflection on the paradigms of democratization and cultural democracy, and the explicit or implicit influence of the latter in Chilean heritage policies, using case study. To this end, the article explores participation by analyzing the organizations and individuals who attend the activities held during this event from 2019 to 2023, highlighting the transition toward a hybrid model of both in-person and virtual activities. All of this takes place in the context of the growing importance of digital environments in connecting with heritage—a phenomenon accelerated by the Covid-19 pandemic. This case reveals transformations in the methodological and theoretical approaches to the study of heritage and the ways people engage with heritage in recent years, impacting the design and implementation of public policies which adapt to and incorporate the current and ever- changing ways of understanding heritage. El Día de los Patrimonios es una actividad anual establecida en 1999 para la difusión del patrimonio en Chile. A partir de su estudio, este artículo analiza cómo ha cambiado la forma de entender y participar en patrimonio en los últimos años, así como los desafíos y oportunidades que esto conlleva para las políticas patrimoniales. Lo anterior, inscrito en el marco de reflexión respecto a los paradigmas de democratización y democracia cultural, y la penetración de este último en las políticas patrimoniales en Chile, a través de un estudio de caso. Para ello, se explora la participación desde el análisis de las organizaciones y de las personas que asisten a las actividades que tienen lugar durante este evento en el período 2019-2023, destacando la transición hacia un modelo híbrido de actividades presenciales y virtuales. Todo aquello, en el contexto de la creciente importancia de los entornos digitales en la vinculación con los patrimonios, fenómeno acelerado producto de la pandemia del Covid-19. Este caso revela transformaciones en los enfoques metodológicos y teóricos relativos al estudio del patrimonio y la forma en que las personas se vinculan con bienes y manifestaciones patrimoniales en los últimos años, impactando en el diseño e implementación de políticas públicas que adapten e incorporen las formas actuales y siempre cambiantes de comprender los patrimonios.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Paisaje cultural y patrimonio: Fragilidad paisajística como propuesta de análisis del patrimonio y el paisaje
Ojeda Leal, Carolina. Urbano; V.17, N.30 (Noviembre 2014): PAISAJE Y TERRITORIO; 88-95 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Constructing a significant learning through local heritage: practicing Heritage Education in Portugal and Brazil
Pinto, Helena; Zarbato, Jaqueline. Pedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 203-227