Show simple item record

La verdad como objetivo educativo desde el pensamiento crítico

dc.creatorHernández-Correa, Joaquin
dc.date2024-12-19
dc.date.accessioned2025-10-07T18:16:39Z
dc.date.available2025-10-07T18:16:39Z
dc.identifierhttps://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/74180
dc.identifier10.5354/0719-790X.2024.74180
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/255637
dc.descriptionThis research will analyze and justify the concept of critical thinking, understood as an important educational aim in relation to the concept of truth. In the first instance, the concept of critical thinking found in the national curriculum will be reviewed as an example. Critical thinking will then be analysed and epistemologically grounded in its epistemic components, based on the contributions of the educational philosopher Harvey Siegel and the reliabilist epistemology of Alvin Goldman. From this foundation, critical thinking will be linked to the concept of truth by understanding it as a process leading to truth. This will provide a different basis for conceptualising critical thinking as an educational objective, reformulating this concept in ministerial documents and deriving teaching suggestions by means of which to train students to think critically. This leads to a reconsideration of truth as a primary epistemic goal in education in its own right, alongside the development of critical thinking.en-US
dc.descriptionEn esta investigación se analizará y fundamentará el concepto de pensamiento crítico, entendido como un importante objetivo educativo, en relación con el concepto de verdad. En primera instancia se revisará el concepto de pensamiento crítico encontrado en el currículo nacional como ejemplo. Luego se analizará y fundamentará epistemológicamente el pensamiento crítico desde sus componentes epistémicos, desde los aportes del filósofo educativo Harvey Siegel y la epistemología confiabilista de Alvin Goldman. Desde esta fundamentación se vinculará el pensamiento crítico con el concepto de verdad al entenderlo como un proceso conducente a la verdad. Esto permitirá tener una base diferente para conceptualizar el pensamiento crítico como objetivo educativo, reformular este concepto en los documentos ministeriales y derivar sugerencias docentes por medio de las cuales formar en los estudiantes el pensamiento crítico. Lo anterior lleva a reconsiderar la verdad como un objetivo epistémico primario en la educación por derecho propio, junto al desarrollo del pensamiento crítico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/74180/78048
dc.rightsDerechos de autor 2024 Joaquin Hernández-Correaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceResonancias. Revista de Filosofía; Núm. 18 (2024): Agosto-Diciembre 2024; 91-116es-ES
dc.source0719-790X
dc.subjectobjetivo epistémicoes-ES
dc.subjectpensamiento críticoes-ES
dc.subjectconfiabilismoes-ES
dc.subjectverdades-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectEpistemic aimen-US
dc.subjectCritical thinkingen-US
dc.subjectreliabilismen-US
dc.subjectTruthen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.titleTruth as an educational aim from critical thinkingen-US
dc.titleLa verdad como objetivo educativo desde el pensamiento críticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record