Catholic Missions, Religiosity and Memory in the Province of Valdivia (1940-1980)
Misiones católicas, Religiosidad y Memoria en la Provincia de Valdivia (1940-1980)
Author
González Quitulef, Hernán
Escalona Ulloa, Miguel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/788410.4206/rev.austral.cienc.soc.2025.n48-14
Abstract
In Valdivia, the Bavarian Capuchin Catholic missions played a relevant role in the consolidation of the Chilean State during the occupational and post-occupational process, through the emergence of these throughout the provincial space, which will generate the development of new border-type dynamics as well as geographic ones, making a connection / bridge between the state and indigenous territorial logics. This paper seeks to analyze this dynamic as a territorial construction in post- border times, that is, between the 30s and 80s of the 20th century. Focusing on the Lanco- Panguipulli area, under the missionary logic, highlighting the role of religion in the creation of new civil-religious identities. The conclusions are oriented to recognize that territories are built and rebuilt over time, as well as the definitions and precisions on uses and/or vocations are social constructions, formed and imposed through different configurations of power relations. En Valdivia, las misiones católicas capuchinas bávaras, jugaron un rol relevante en la consolidación del Estado chileno durante el proceso ocupacional y post/ocupacional, mediante el surgimiento de estas por todo el espacio provincial, lo que generará el desarrollando de nuevas dinámicas de tipo fronterizas a la vez que geográficas, haciendo de conexión/puente entre las lógicas territoriales estatal e indígena. Dinámica que el presente escrito busca analizar como construcción territorial en tiempos pos-fronterizos, es decir, entre las décadas de los 30 y los 80 del siglo XX. Enfocándose en la zona de Lanco- Panguipulli, bajo la lógica misional, destacando el rol de la religión en la creación de nuevas identidades civil-religiosas. Las conclusiones se orientan a reconocer que los territorios son construidos y reconstruidos en el tiempo, así como las definiciones y precisiones sobre usos y/o vocaciones son construcciones sociales, formadas e impuestas a través de distintas configuraciones de relaciones de poder.