Autism and the difficulties of university and workplace placement: Experiences of autistic adulthood
Autismo y las dificultades de la inserción universitaria y laboral: Experiencias de la adultez autista
| dc.creator | Gómez Navarro, Ailin | |
| dc.date | 2025-08-18 | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-07T18:34:13Z | |
| dc.date.available | 2025-10-07T18:34:13Z | |
| dc.identifier | https://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208 | |
| dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/255706 | |
| dc.description | The theoretical framework is grounded in the anthropology of health, the neurodiversity paradigm, and critical theories such as biopower, Vite’s (2020) concept of ableism, and Leyton’s (2016) notion of social exclusion. The objective is to understand the challenges faced by autistic adults when integrating into university and workplace settings within contemporary Chilean society, and to explore how these challenges are connected to the values of modernity. The methodology is based on ethnographic approaches, with a primary focus on the life narratives of two autistic adults. Among the main findings is the lack of inclusion in the aforementioned spaces, which is attributed to a social structure shaped by modernity and guided by values such as individualism and competitiveness. These values contribute to the exclusion of autistic adults, who are often compelled to conceal autistic traits in order to achieve social and professional integration. | en-US |
| dc.description | La fundamentación teórica se enmarca en la antropología de la salud, el paradigma de la neurodiversidad y teorías críticas como el biopoder, el capacitismo de Vite (2020) y la exclusión social de Leyton (2016). Tiene por objetivo conocer cuáles son las dificultades que enfrentan las personas adultas autistas al incorporarse en los espacios universitarios y laborales de la sociedad actual chilena y, además, comprender el vínculo con los valores de la modernidad. En la metodología se emplea la etnografía y, principalmente, el relato de vida de dos personas adultas autistas. Entre sus hallazgos principales se encuentra la falta de inclusión en los espacios mencionados debido a la estructura social sustentada en la idea de la modernidad liderada por valores como el individualismo y la competencia, aspectos que excluyen a las personas adultas en el espectro ya que se ven con la obligación de esconder rasgos autistas para lograr su inserción. | es-ES |
| dc.format | application/pdf | |
| dc.format | text/html | |
| dc.language | spa | |
| dc.publisher | Carrera de Sociología de la Facultad de Economía, Gobierno y Comunicaciones | es-ES |
| dc.relation | https://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208/301 | |
| dc.relation | https://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208/313 | |
| dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
| dc.source | Revista Central de Sociología; Vol. 20 Núm. 20 (2025): Revista Central de Sociología 20; 61-85 | es-ES |
| dc.source | 2735-7058 | |
| dc.source | 0718-4379 | |
| dc.subject | Antropología cultural | es-ES |
| dc.subject | salud mental | es-ES |
| dc.subject | inclusión social | es-ES |
| dc.subject | productividad laboral | es-ES |
| dc.subject | rendimiento escolar | es-ES |
| dc.subject | Cultural anthropology | en-US |
| dc.subject | mental health | en-US |
| dc.subject | social inclusion | en-US |
| dc.subject | labour productivity | en-US |
| dc.subject | academic achievement | en-US |
| dc.title | Autism and the difficulties of university and workplace placement: Experiences of autistic adulthood | en-US |
| dc.title | Autismo y las dificultades de la inserción universitaria y laboral: Experiencias de la adultez autista | es-ES |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Central de Sociología
[0-9]{4}