Show simple item record

Autismo y las dificultades de la inserción universitaria y laboral: Experiencias de la adultez autista

dc.creatorGómez Navarro, Ailin
dc.date2025-08-18
dc.date.accessioned2025-10-07T18:34:13Z
dc.date.available2025-10-07T18:34:13Z
dc.identifierhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/255706
dc.descriptionThe theoretical framework is grounded in the anthropology of health, the neurodiversity paradigm, and critical theories such as biopower, Vite’s (2020) concept of ableism, and Leyton’s (2016) notion of social exclusion. The objective is to understand the challenges faced by autistic adults when integrating into university and workplace settings within contemporary Chilean society, and to explore how these challenges are connected to the values of modernity. The methodology is based on ethnographic approaches, with a primary focus on the life narratives of two autistic adults. Among the main findings is the lack of inclusion in the aforementioned spaces, which is attributed to a social structure shaped by modernity and guided by values such as individualism and competitiveness. These values contribute to the exclusion of autistic adults, who are often compelled to conceal autistic traits in order to achieve social and professional integration.en-US
dc.descriptionLa fundamentación teórica se enmarca en la antropología de la salud, el paradigma de la neurodiversidad y teorías críticas como el biopoder, el capacitismo de Vite (2020) y la exclusión social de Leyton (2016). Tiene por objetivo conocer cuáles son las dificultades que enfrentan las personas adultas autistas al incorporarse en los espacios universitarios y laborales de la sociedad actual chilena y, además, comprender el vínculo con los valores de la modernidad. En la metodología se emplea la etnografía y, principalmente, el relato de vida de dos personas adultas autistas. Entre sus hallazgos principales se encuentra la falta de inclusión en los espacios mencionados debido a la estructura social sustentada en la idea de la modernidad liderada por valores como el individualismo y la competencia, aspectos que excluyen a las personas adultas en el espectro ya que se ven con la obligación de esconder rasgos autistas para lograr su inserción.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherCarrera de Sociología de la Facultad de Economía, Gobierno y Comunicacioneses-ES
dc.relationhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208/301
dc.relationhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/208/313
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Central de Sociología; Vol. 20 Núm. 20 (2025): Revista Central de Sociología 20; 61-85es-ES
dc.source2735-7058
dc.source0718-4379
dc.subjectAntropología culturales-ES
dc.subjectsalud mentales-ES
dc.subjectinclusión sociales-ES
dc.subjectproductividad laborales-ES
dc.subjectrendimiento escolares-ES
dc.subjectCultural anthropologyen-US
dc.subjectmental healthen-US
dc.subjectsocial inclusionen-US
dc.subjectlabour productivityen-US
dc.subjectacademic achievementen-US
dc.titleAutism and the difficulties of university and workplace placement: Experiences of autistic adulthooden-US
dc.titleAutismo y las dificultades de la inserción universitaria y laboral: Experiencias de la adultez autistaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record